آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

ممانعت باکو از عبور محموله انسانی ارمنستان به قره‌باغ 

جمهوری آذربایجان به کاروان کامیون‌هایی که به گفته ارمنستان در حال ارسال کمک‌های غذایی اضطراری به منطقه قره‌باغ هستند، اجازه عبور از کریدور لاچین را نداده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، کریدور لاچین، تنها جاده‌ ای است که ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کند و بیش از هفت ماه از مسدود شدن آن توسط جمهوری آذربایجان می گذرد.

دولت ارمنستان در ۲۵ ژوئیه گفت که تلاش خواهد کرد تا ۳۶۰ تُن آرد، روغن پخت و پز، شکر و سایر موادغذایی اساسی را به قره‌باغ بفرستد تا کمبود شدید موادغذایی ناشی از محدودیت تردد به آنجا را کاهش دهد. مقامات ارمنستان ابراز امیدواری کردند که نیروهای حافظ صلح روسی این محموله را اسکورت کنند.

۱۹ کامیون ارمنستان در اواخر بعد از ظهر روز ۲۶ ژوئیه به ورودی کریدور لاچین رسیدند، اما ساعت‌ها در آنجا سرگردان ماندند و باکو به آنها اجازه نداد از ایست بازرسی جمهوری آذربایجان که در ماه آوریل در آنجا ایجاد شد، عبور کنند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای حرکت این کاروان کمک‌ رسانی را «تحریک‌آمیز» خواند و آن را «حمله به تمامیت ارضی آذربایجان» دانست. یکی از دستیاران ارشد الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهور آذربایجان هم گفت که ایروان باید از «ادعاهای ارضی» نسبت به کشورش چشم‌ پوشی کند.

در همین حال نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان از تلاش برای ارسال کمک‌های بشردوستانه دفاع کرد. پاشینیان در توییتر خود نوشت: «ما نمی‌توانیم به روی وضعیتی که در حال حاضر ارامنه قره‌باغ با آن مواجه هستند، چشم ببندیم. ۳۶۰ تُن موادغذایی حیاتی ارسال شده به قره‌باغ، منحصرا برای اهداف بشردوستانه است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا