آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقفقاز جنوبی

جوسازی رسانه های جمهوری آذربایجان علیه ایران به بهانه انتصاب سرکنسول ایران در شهر قافان ارمنستان

رسانه های جمهوری آذربایجان در ادعایی، توجه ایران به ارمنستان را استاندارد دوگانه کشورمان در توجه به همسایگان اعلام کردند .

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، رسانه های جمهوری آذربایجان به بهانه خبر انتصاب سرکنسول ایران در شهر «قافان» واقع در ارمنستان، در مصاحبه با برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس ملی از سیاست ایران در قبال این کشور انتقاد کردند.

سایت خبری – تحلیلی «یئنی مساوات» در مطلبی با عنوان «انتصاب کنسول در”قافان” توسط ایران – همدردی با ارمنستان یا مقاصد جدید» نوشت: «این حد از حساسیت رهبری ایران به موضوع مرزهای خود با ارمنستان و اشاره وی به حقوق بین الملل خنده دار است، زیرا تهران 30 سال هیچ اعتراضی به ارمنستان در خصوص اشغال اراضی جمهوری آذربایجان و تغییر ژئوپلیتیک در مرزهای خود با آذربایجان نکرد. اما سران ایران چه در جنگ 44 روزه و چه پس از آن بارها در بالاترین سطح در مورد ارمنستان به ویژه در مورد مصونیت مرزهای آن اظهاراتی داشته و حتی جمهوری آذربایجان را تهدید کرده اند.
این سایت در ادامه آورده است: «مسئله اصلی، موضوع حقوق بین الملل و اصل مصونیت مرزهای شناخته شده نیست. اگر چنین بود، در دوره 30 ساله اشغال، سران ایران این موضوعات را در برابر رهبری ارمنستان هم مطرح می کردند. بلکه هدف اصلی ایران تاثیر گذاری بر روندهای فعلی قفقاز از طریق ارمنستان است. ولی در شرایط کنونی نمی توان باور کرد که ایران تأثیر جدی بر روندهای سیاسی عمده ای که در قفقاز در حال وقوع است داشته باشد. زیرا بسیار دیر شده و ایران باید با واقعیت جدید در قفقاز کنار بیاید. این اقدامات و حمایت لفظی از ارمنستان در حال حاضر هیچ سودی برای ایران ندارد. برعکس، به روابط خود با جمهوری آذربایجان و ترکیه که طرف پیروز روندهای فعلی هستند، آسیب می رساند.»
سایت «بیزیم مدیا» به قلم «سورخای آتاکیشی اف» در مطلبی با عنوان “ایران در کدام طرف خط قرمز قرار دارد؟” نوشت: «پس از گفتگوی رؤسای جمهور ایران و ارمنستان، ایران سرکنسول خود در “قافان” را تعیین کرد. حالا ایران در همه جوانب اعلام می کند که “سیونیک” خط قرمز ما است. این به نوعی مقاومت و واسطه فشار است و تهران با این اقدام بار دیگر ثابت می کند که همچنان مثل همیشه در کنار ارامنه است و مصمم است تا ابد برای ارامنه برادر بزرگ باشد. تاریخ گذشته هم نشان می دهد که فارس ها همیشه مدافعان سرسخت ارمنی ها بوده اند.»
وی در ادامه ادعا کرد: «نسل گذشته خوب بخاطر می آورد که وقتی “زنگیلان” در محاصره قرار گرفت، مردم برای نجات خود به مرز ایران روی آوردند اما رژیم فارس یک موضوع را شرط ورود آنها به ایرن عنوان کرد: «هیچ کس حق ندارد اموالش را با خود ببرد. حتی مردم مجبور شدند ماشین های خود را در “زنگیلان” جا بگذارند تا بتوانند وارد ایران شوند. پس از عملیات اخیر با عنوان «انتقام»، پاشینیان نخست از روسیه کمک خواست اما جواب پوتین او را ناامید کرد. وی احساس کرد که باید با تهران تماس بگیرد که تهران وی را ناامید نکرد. دایر شدن ناگهانی کنسولگری پس از 30 سال در شهر “قافان” که هم مرز با آذربایجان است حکایت از مسائل بسیاری دارد.»
سایت «سفرا.آذ» به نقل از «محمد اسدالله زاده» کارشناس سیاسی هم در مطلبی با عنوان “کاری که ارمنستان در مقابل جمهوری آذربایجان نتوانست انجام دهد، ایران می خواهد انجام دهد – ایران نگران چیست؟” نوشت: «پیروزی آذربایجان در جنگ دوم قره باغ و تقویت موقعیت این کشور در مناطق تحت کنترل موقت نیروهای حافظ صلح روسیه، مقامات ایران را بر آن داشت که سیاست خصمانه ای در قبال آذربایجان به نمایش بگذارند. ایران با استفاده از شبکه های اجتماعی تبلیغات ضد ترک را علیه جمهوری آذربایجان راه انداخته و سیاست مذهبی علیه تمامیت ارضی آذربایجان را اجرا می کند و به این وسیله سیاست خصمانه ای را پیش می برد. تهران در برابر آذربایجان کاری را انجام می دهد که ارمنستان امروز نمی تواند انجام دهد. کنسولگری ایران در زنگزور مستقیماً مقر سپاه است و فعالیت های جمهوری آذربایجان از اینجا رصد می شود.»
سایت «یئنی چاغ» هم در خصوص گذرگاه “زنگه زور” با وزیر خارجه اسبق جمهوری آذربایجان “توفیق ذوالفقار اف” مصاحبه کرده که وی در این مصاحبه می گوید: «موضع ایران غیر منطقی است. من معتقدم باید منتظر تغییر موضع ایران باشیم. چون موضع آنها منطقی به نظر نمی رسد. اگر با باز شدن کریدور زنگزور ترانزیت افزایش یابد به این معنی است که این محموله ها نه تنها به ترکیه و ایران بلکه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند و پاکستان نیز منتقل می شود. بنابراین موضع ایران غیرمنطقی است.»

“آخار.آذ” به نقل از “مدراتور.آذ” مصاحبه “قدرت حسنقلی اف” را منتشر کرده است که در این مصاحبه نماینده مجلس ملی آذربایجان با اشاره به انتخاب سرکنسول توسط ایران برای کنسولگری خود در “قافان” می گوید: «ایران می خواهد به بازیگری در منطقه تبدیل شود که این ممکن نیست. ایران نمی تواند با تلاش برای تحریک جمهوری آذربایجان چیزی به دست بیاورد. ایران با این اقدامات هم تنش های داخلی خود را افزایش خواهد داد هم از سوی کشورهای به عنوان یک میکروب مخرب شناخته خواهد شد. نه مسلمانان واقعی و نه هموطنان جنوبی ما نمی توانند رژیم دین سالار ایران را ببخشند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا