آذربایجاناخبارایران

طی گزارش رسمی؛ کیفیت دارو در جمهوری آذربایجان در سطح نامطلوبی است

مدیر مرکز کارشناسی بررسی و آنالیز وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان گفت: علیرغم جدیت های آزمایشگاهی، هنوز داروهای تقلبی و بی کیفیت زیادی در سطح آذربایجان وجود دارد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، مراد سلیمان اف مدیر مرکز کارشناسی بررسی و آنالیز وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری ترند ابراز داشته است: در حال حاضر کیفیت و ایمنی داروها مهمترین مسئله فوری برای کشور آذربایجان است. بنا به گزارش های منتشر شده از سوی منابع بین المللی، حجم داروهای بی کیفیت و تقلبی از سال 2005 با آمار قابل توجهی رشد 400 درصدی را در سطح جهانی به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به گزارشات سازمان بهداشت جهانی، سهم اعلام شده برای کشورهای آسیای از این میزان را 30 درصد عنوان کرده است.
به گفته سلیمان اف، بررسی‌‌ها و آزمایشات جدی به منظور جلوگیری از واردات چنین داروهای تقلبی و کم کیفیت به آذربایجان در حال انجام گیری است.
طبق اعلام این مدیر مسئول بخش نظارت بر سلامت داروهای آذربایجان حجم داروهای به ثبت رسیده وارداتی از کشورهای اروپایی 55.53 درصد می باشد که از طریق شرکت های دارویی با تولید کنندگان پیشرو در ساخت دارو و تجهیزات وارد کشور می شوند.
وی با اشاره به جدیت تست‌‌های پزشکی بر روی داروها تصریح کرده است: فعالیت‌‌های زیادی از سوی وزارت جهت بررسی‌‌ها و تدابیر نظارتی جدی بر روی داروها مرحله به مرحله تا زمان استفاده برای معالجه بیماران انجام می‌‌گیرد.
مراد سلیمان اف با عدم رضایت از نحوه نگهداری داروها و از دست دادن سلامت هر یک نسبت به شرایط موجود تأکید کرده است: متاسفانه با توجه به جدیت های زیادی که انجام می گیرد لیکن هنوز داروهای بی کیفیت و پر خطر تقلبی در کشور وجود دارند که اینها نیز از طریق قاچاق دارو و وارد شدن آنها از طرق نامعلوم به شهرها، عدم بررسی های تکمیلی لابراتواری و آزمایشگاهی، عدم ثبت دولتی داروها، عدم اجازه از سوی وزارت بهداشت برای وارد شدن به آذربایجان، در سراسر کشور پخش شده‌‌اند.
مدیر مرکز کارشناسی بررسی و آنالیز وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان با خاطر نشان ساختن لزوم همکاری های عمومی، خواستار شده است: به منظور مبارزه با چنین مواردی، کمک های مردمی از سوی تک تک شهروندان ضروری و بسیار مهم است و ما نیز در تلاش هستیم، تدابیر و اقدامات پر اهمیتی را جهت شناسایی عوامل و جمع آوری این داروها با تطبیق قوانین جدی به انجام رسانیم.
گفتنی است، بنا به دلایل زیاد و مبرهن آشکار با در نظر گرفتن همسایگی دو کشور ایران و آذربایجان در کنار جدیت های وزارت بهداشت آذربایجان، به منظور بالا بردن سطح کیفی دارو، استاندارد بودن تجهیزات پزشکی، تأمین سلامت دارو و درمان در آذربایجان، نظارت و حتی یاری مسئولان علوم پزشکی ایران را نیز می‌‌طلبد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا