آذربایجاناخبارایران

تصويب لايحه موافقتنامه همکاري بين ايران و جمهوری آذربايجان در زمينه بهره‌برداري از منابع آب و انرژي

نمايندگان مردم درخانه ملت لايحه موافقتنامه همکاري بين دولت ايران و جمهوري آذربايجان در زمينه ادامه ساخت، بهره‌برداري و استفاده از منابع آب و انرژي سدها و نيروگاه‌هاي برق آبي خداآفرين و قيزقلعه سي بر روي رودخانه ارس را تصويب کردند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، نمايندگان در نشست علني امروز (چهارشنبه 17 آذر ماه) مجلس شوراي اسلامي،با لايحه موافقتنامه همکاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري آذربايجان در زمينه ادامه ساخت،بهره‌برداري و استفاده از منابع آب و انرژي سدها و نيروگاه‌هاي برق آبي خداآفرين و” قيزقلعه سي “بر روي رودخانه ارس را با 154 رأي موافق، 10 رأي مخالف و 2 رأي ممتنع از مجموع 222 نماينده حاضر در نشست موافقت کردند.
در ماده واحده لايحه موافقتنامه همکاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري آذربايجان در زمينه ادامه ساخت، بهره‌برداري و استفاده از منابع آب و انرژي سدها و نيروگاه‌هاي برق آبي خداآفرين و قيزقلعه سي بر روي رودخانه ارس آمده است: موافقتنامه همکاري بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري آذربايجان در زمينه ادامه ساخت، بهره‌برداري و استفاده از منابع آب و انرژي سدها و نيروگاه‌هاي برق آبي خداآفرين و قيزقلعه سي بر روي رودخانه ارس مشتمل بر يک مقدمه و 17 ماده به شرح پيوست تصويب و اجازه تسليم اسناد آن داده مي‌شود.
درتبصره اين ماده واحده نيز آمده است:دراجراي اين موافقتنامه رعايت اصول 77 (هفتاد و هفت) و اصل 139 (يکصد و سي و نهم) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران الزامي است.
همچنين در جريان بررسي اين لايحه “سيده فاطمه ذوالقدر” نماينده مردم تهران درمجلس شوراي اسلامي در مخالفت با لايحه موافقتنامه جمهوري اسلامي ايران با آذربايجان اشاره به ضرورت اصلاح ويرايشي درمتن ماده داشت،همچنين “ادياني”نماينده مردم سوادکوه و قائمشهر درمجلس تأکيد داشت بايد اصول 177 و 139 در تمامي متن لايحه موافقتنامه لحاظ شود.
براساس اين گزارش؛”قاضي پور “به عنوان نماينده موافق با لايحه مذکور گفت: مطالعات لازم در خصوص اين لايحه موافقتنامه انجام شده و احداث اين سدها به نفع ايران است و مي‌تواند در توسعه اقتصادي کشور موثر باشد.
همچنين؛”قلي الله قلي زاده” نماينده مردم کليبر در مجلس در موافقت با اين لايحه اظهار داشت: با اجراي اين موافقتنامه و احداث سد،زمين‌هاي زيادي از حالت ديمي به آبي تبديل خواهد شد و اين موضوع به نفع بخش کشاورزي جمهوري اسلامي ايران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا