آذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

معاون مجلس سفلای روسیه: همکاری‌های ایران، روسیه، آذربایجان و ترکیه بسیار مستحکم است

معاون مجلس سفلای روسیه ضمن ستایش از همکاری‌های جند جانبه مسکو با ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان به تداوم تعهد کشورش به اجرای مفاد برجام اشاره کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، «دیمیتری ساویلف» معاون مجلس سفلای  روسیه در گفت‌و‌گو با  خبرگزاری «ترند» گفت که روابط مسکو با باکو، آنکارا و تهران با مشارکت دائمی جمهوری آذربایجان می‌تواند یک بلوک اوراسیایی قدرتمند را ایجاد کرده و وضعیت ژئوپلیتیک منطقه را به طور اساسی اصلاح کند.

این مقام ارشد روسی درباره روابط ترکیه با مسکو گفت: «ترکیه از لحاظ سیاسی گرایش منفی به اقدام‌های غرب در تحریم روسیه دارد و تنها کشور ناتو است که پیروی از آمریکا را در این زمینه متوقف ساخته و وارد یک ائتلاف راهبردی با روسیه شده است.»

این مقام روسی درباره امور سوریه نیز افزود که همکاری فعال در حل و فصل مناقشه سوریه موجب افزایش اعتماد کشورها به یکدیگر در زمینه انرژی هسته‌ای، نفت و گاز، حمل و نقل و تجارت شده است.

ولادیمیر پوتین  در جلسه سازمان همکاری‌های شانگهای در چین اعلام کرده که روسیه قصد دارد تمام تعهد‌های خود را در این  توافق اجرا کند.

وی در ادامه با اشاره با روابط ژئو پلتیکی ایران و روسیه گفت: «در نتیجه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، جمهوری اسلامی وارد درگیری جدی با آمریکا شده است که می‌تواند تنش را افزایش دهد و وضعیت منطقه را بی ثبات کند. با این حال، همانطور که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در جلسه سازمان همکاری‌های شانگهای در چین اعلام کرد روسیه قصد دارد تمام تعهد‌های خود را در این  توافق اجرا کند.»

معاون مجلس سفلای روسیه همچنین یادآور شد که مسکو به توافقنامه‌های متعددی با آذربایجان و ایران در مورد وضعیت دریای خزر و مسیر تردد تجاری شمال و جنوب رسیده است.

ساویلیف افزود:«جمهوری آذربایجان علاقه آشکاری به همکاری با ایران و روسیه در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و حل و فصل وضعیت دریای خزر دارد و به همین ترتیب باکو می‌تواند یک عرصه مهم مذاکره و شریک فعال در مثلث روابط روسیه ،آذربایجان،ایران باشد.»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا