آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغمصاحبه

مصاحبه سفیر رژیم صهیونیستی با تلویزیون رئال جمهوری آذربایجان/ مصاحبه

شبکه تلویزیونی رئال جمهوری آذربایجان با سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور مصاحبه ای انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، جورج دیک سفیر رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان با حضور در شبکه تلوزیونی رئال این کشور مصاحبه ای انجام داد که تقدیم می گردد:

مجری: سلام، جورج دیک سفیر فوق العاده و تام الاختیار اسرائیل در آذربایجان مهمان شبکه تلویزیونی رئال است.
آقای سفیر به شما خوش آمد می گوییم، اجازه دهید بگویم که شما اولین مهمان دیپلمات در برنامه ” پروفایل” ما هستید.
سفیر: من نیز مراتب احترام و تشکر خود را اعلام می کنم، این برای من یک امتیاز است که به عنوان اولین دیپلمات در این برنامه حضور دارم.
مجری: آقای سفیر، اولین سوال من در مورد شما خواهد بود، بیایید در مورد پدر و مادر، خانواده، تحصیلات شما صحبت کنیم.
سفیر: من در خانواده پدر و مادرم جوزف و نادیا در شهر یافا به دنیا آمدم. ما یک خانواده عرب مسیحی اسرائیلی هستیم. به یاد دارم شهری که در آن زندگی کردم شهری مختلط بود. ما یک خانواده عرب مسیحی اسرائیلی هستیم. کنار ما یک خانواده عرب مسلمان ، یک طبقه بالاتر از آنها یک زوج یهودی زندگی می کردند. یک طبقه بالاتر از ما یک خانواده کاتولیک زندگی می کردند . بله همه ما در یک ساختمان در یک شهر هماهنگ زندگی می کردیم یعنی من در چنین محیطی بزرگ شدم . دو خواهر دارم . پسر بزرگ خانواده هستم . دبستان و سپس مدرسه خصوصی فرانسوی در یافا رفتم . بعد در دانشگاه ادامه تحصیل دادم . پس از تحصیل در مقطع مناسب ، به کار وکالت ادامه دادم.
مجری: پس شما یک وکیل حرفه ای هستید؟
سفیر: بله، چندین سال بعنوان وکیل فعالیت داشتم، سپس به وزارت امور خارجه روی آوردم، در سالهای اول کار در این زمینه در اسرائیل و سپس 2 سال در نیجریه و بعد از نیجریه به نروژ رفتم. من بیش از 3 سال را در اسلو گذراندم، پس از پایان ماموریتم در اسلو به اسرائیل بازگشتم و در بخش حقوقی وزارت امور خارجه مشغول به کار شدم و پس از آن تصمیم گرفتم در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه جورج کان در واشنگتن در رشته حقوق بین الملل تحصیل کنم. فوق لیسانس را در دانشگاه جورج کان گرفتم، به عنوان مشاور ارشد در وزارت امور خارجه مشغول به کار بودم، این سمت بعد از وزیر، پست بالایی در این وزارتخانه محسوب می شود، در این مدت بیشتر با نتانیاهو بودم. وی همچنین سمت وزیر امور خارجه را بر عهده داشت. با وی در سفرهای رسمی بودم، در جلسات شرکت کردم، جلسات وی در کاخ سفید و سفر برای سخنرانی در سازمان ملل را همراهی کردم. در سال 2019 به عنوان سفیر شروع به کار در جمهوری اذربایجان کردم . این اولین پست سفیر در فعالیت من است بیش از 2 سال است که تک تک لحظات این دوره را دوست دارم.
مجری: شباهت های یک وکیل و یک دیپلمات چیست؟به طور کلی، چرا تصمیم گرفتید دیپلمات شوید؟
سفیر: شباهت‌های زیادی بین این دو شغل وجود دارد، می‌توانم بگویم یکی از جنبه‌های اصلی رساندن پیام با استفاده از کلمات و زبان است. رساندن پیام و درک افراد. به عنوان یک دیپلمات، وکیل بودن برای من از وکیل بودن جالب تر است، در دوران فعالیت بعنوان وکیل، از این شغلم راضی بودم، اما احساس می کردم این برای من کافی نیست که خودم را احساس کنم، نمی دانستم چه کنم. اگر من یک وکیل هستم، چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟ زمانی که برای یک شرکت حقوقی بزرگ در تل آویو کار می کردم، فکر می کردم چه فرصت های دیگری می توانم داشته باشم، چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟ گهگاه روزنامه ها را ورق می زدم. یک روز در یکی از روزنامه ها به گزارشی برخوردم که در مورد آموزش های وزارت امور خارجه بود، نوشته شده بود کسانی که می خواهند شرکت کنند می توانند رزومه خود را به این ایمیل ارسال کنند، هیچ وقت فکر نمی کردم دیپلمات شوم. تو زندگیم نمیدونستم چیه ولی تاثیر خیلی جالبی داشت . رزومه را فرستادم و بعد از یک سال و پس از برخی تست ها مصاحبه شد . باید بگویم 3000 نفر کاندیدا بودند و وزارت 30 نفر رو انتخاب کرد .یعنی یک درصد انتخاب شد . من یکی از 30 نفر شدم . این ضرب المثل چینی می گوید اگر دانش آموز آماده باشد معلم به هدفش رسیده است . من نمی دانستم چرا اما به نظرم آماده بودم . اما نمی توانم تصور کنم همه چیز را انجام دهم.
مجری: آیا برای جورج دیک راهی وجود دارد که یک دیپلمات موفق باشد؟ آیا این یک راز است؟
سفیر: بابت این سوال از شما متشکرم. می توانم بگویم که جوانان باید بیشتر یاد بگیرند. نسل جوان باید به دیپلماسی کمک کند. زیرا دنیا اغلب در حال تغییر است. در گذشته دیپلمات ها پیام رسان بودند. یعنی حرفه رساندن سخنان یک طرف به طرف دیگر. اما در حال حاضر اگر رهبران شما می خواهند صحبت کنند، می توانند با زوم یا تلفن ارتباط برقرار کنند. آنها فرصت دارند در مدت زمان کوتاهی با هواپیما سفر کنند. یکی از وظایف دیگر یک دیپلمات این است که اخبار کشور محل کار خود را بداند، شرایط حاکم در این کشور را بداند و آنها را برساند . امروز همه چیز آنلاین است، همه چیز از طریق اینترنت حل می شود.

امروز ما در دنیای فناوری و دیجیتال زندگی می کنیم که برای حرفه دیپلماسی مهم است، به نظر من نسل جوان می تواند در این زمینه کارهای بیشتری انجام دهد. اگر بپرسید ویژگی مهم یک دیپلمات چیست، من پاسخ می دهم که علاقه است. باید به همه چیز علاقه داشت.معلم من همیشه می گفت که اگر در کسی که ملاقات می کنی چیز جالبی پیدا نکردی یادت باشد که هر فردی چیزهایی را می دانند که تو نمی دانی وظیفه تو همیشه باید این باشد که همان چیزی را پیدا کنی و بهتر از او بدانی .
مجری: پس این یک فرمول خاص است ؟
پاسخ: کاملا درست است.چون در این مورد با افراد زیادی صحبت می کنید.بعضی صحبت ها جالب هستند.اما این در مورد همه آنها صدق نمی کند.
چیزی در درون یک خانم و یا مرد که تماس با آنها را جالب نمی دانید ، وجد دارد که برترر از شما است و این را همیشه باید به خاطر داشته باشید.کمتر هم باشد باید در باره همه چیز علاقه نشان داد . ممکن است در باره همه چیز کارشناس نباشید .اما باید در باره همه چیز کمتر هم باشد ، آگاه شوید . یک ضرب المثل انگلیسی وجود دارد: شما باید در مورد همه چیز تقریباً هیچ چیز را ندانید، شما باید تقریباً در باره همه چیز مطلع باشید . این راهی است که شما می توانید در مورد همه چیز صحبت کنید، یعنی آگاهی از هر کاری که انجام می دهید.
مجری: در زندگی روزمره، مثلاً سرگرمی های شما، شما یک وکیل و یک دیپلمات هستید، چه چیز دیگری را می توان اضافه کرد؟
سفیر: چیزی که بهتر از دیپلمات یا وکیل بودن این است که من همسر و پدر باشم. بزرگترین سرگرمی من قرار گررفتن در کنار همسر و پسرم است. من یک ماه قبل از آمدن به آذربایجان ازدواج کردم. این اولین خانه ماست. باکو اولین خانه ما به عنوان خانواده است. پسرم بعد از اینکه به اینجا آمدیم به دنیا آمد. بنابراین، باکو همیشه خانه اول او خواهد بود. این بدان معناست که این شهر، این کشور برای من بسیار خاص است. اینجا نه تنها محل کار، بلکه محل تشکیل خانواده نیز هست. این آتش بزرگ در قلب من است. علاوه بر این می توانم بگویم که علاقه خاص به کتاب خواندن دارم . من یک کتابخانه بزرگ در خانه ام دارم. علاوه بر این دوست دارم ورزش کنم.
مجری: چه نوع ورزشی انجام می دهید؟
سفیر: وقتی جوان بودم، بسکتبال را دوست داشتم. مدتی هم فوتبال بازی کردم. اما بسکتبال را ترجیح دادم
مجری: چرا بسکتبال، چون فوتبال ع لاقمندان بیشتری دارد.
پاسخ: بله ، درست است . من به MBI علاقه مند بودم. عصرها یک رویداد مهم را با حضور مایکل جردن تماشا می کردیم . این اشتیاق نسل من بود – نسل دهه 90. من این ورزش را خیلی دوست داشتم.
مجری: بین آذربایجانی ها و یهودیان چه شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد؟ زیرا آذربایجان به عنوان یک کشور چندفرهنگی، وطن یهودیان نیز می باشد. خانواده‌های یهودی قرن‌هاست در اینجا زندگی می‌کنند و به زندگی خود ادامه می‌دهند. ما همیشه با آنها یک خانواده بوده ایم. بیایید در مورد این شباهت ها صحبت کنیم.
سفیر: زمانی که به آذربایجان آمدم، به ویژه روابط خاص جامعه یهودی با دولت و مردم آذربایجان مرا جذب کرد. همان طوری که اشاره کردم قبل از اینکه به اینجا بیایم در نروژ کار می کردم. در آنجا مجبور شدم از پنج ایست بازرسی امنیتی عبور کنم تا به کنیسه برسم. پس از بازرسی ها می توانستم وارد کنیسه شوم. اما وضعیت در باکو متفاوت است. برای ورود به کنیسه کافی است در را باز کنید. آذربایجان یکی از کشورهایی است که جامعه یهودی در آن قرن ها در اینجا زندگی می کند و هرگز تحت فشار یهودی ستیزی و فشار جوامع محلی قرار نگرفته است. این واقعیتی است که آذربایجان همیشه می تواند به آن افتخار کند. این ریشه در روابط بین دولتی ما است. شباهت های زیادی بین ملت ها وجود دارد. هر دو ملت اسرائیل و آذربایجان بسیار مهربان هستند. آنها می توانند در کنار ملت های دیگر بسر ببرند و ملت های دلسوز هستند. ما می توانیم از خانواده ها و ارزش های خود محافظت کنیم. اسرائیلی ها در اینجا احساس می کنند که در خانه خود هستند.
مجری: اسرائیل در جنگ 44 روزه از آذربایجان حمایت زیادی کرد. شما از مناطق آزاد شده بازدید کردید. وقتی در روابط اسرائیل و آذربایجان برای سایر کشورها الگو قرار می دهیم چه باید بگوییم؟
سفیر: امسال سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک آذربایجان و اسرائیل را جشن خواهیم گرفت. اما روابط بین ملت ها سابقه طولانی دارد. اینها ارتباط بین مردم است. البته مطابق با مقتضیات زمان، دوستی همیشه امتحان شده است. وقتی یک طرف با مشکل مواجه می شود، موضوع حمایت حل می شود. اسرائیل همواره از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت کرده است. هرگز قبل و بعد از جنگ دوم قره باغ موضع خود را تغییر نداد. در مواقعی که دوستان نیاز به کمک داشتند ما در کنار آنها بودیم.

مجری: در مورد علاقه شما به فرهنگ و ادبیات صحبت کنیم، در اوقات فراغت چه کتاب هایی می خوانید؟
سفیر : من دوست دارم کتاب بخوانم . سعی می کنم ماهی 1 یا 3 کتاب بخوانم بستگی به دخالت پسرم هم دارد . کتاب هایی که می خوانم به روحیه و میل من بستگی دارد. من کتاب های تاریخی و نثر را دوست دارم و سلمان رشدی را هم دوست دارم. در ضمن من دوست دارم کتاب های آموزشی بخونم مثلا در مورد آینده تکنولوژی خیلی جالبه نشون میده دنیا داره به کجا میرود. درباره انقلاب صنعتی دنیای مجازی تغییر شبکه های اجتماعی اما الان بیشتر به کتابهای تاریخی علاقه دارم. در حال حاضر مشغول خواندن کتابی درباره تاریخ قفقاز هستم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا