آذربایجاناخبارروسیهعمومی

«مسکو» میزبان شورای وزرای خارجه کشورهای همسود

مرکز مطبوعاتی کمیته اجرایی همسود از برگزاری نشست آتی شورای وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان در شهر «مسکو» خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، بنابه گزارش مرکز مطبوعاتی کمیته اجرایی همسود نشست آتی شورای وزیرای امور خارجه جامعه همسود در تاریخ ۵ آوریل، در شهر مسکو برگزار و شامل ۱۰ موضوع خواهد بود.

وزرای خارجه کشورهای همسود در چارچوب این نشست پیرامون مسائل مربوط به دستور کار بین‌المللی و تعامل در چارچوب اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

علاوه بر این طی این نشست اظهارات سران کشورهای عضو همسود در مورد هشتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم و موضوعات مربوط به فعال سازی همکاری میان نهادهای دیپلماتیک کشورهای همسود بررسی می شوند.

طبق برنامه، وزرای خارجه کشورهای همسود در این نشست مسائل مربوط به ضرورت حفظ و مراقبت مناسب از قبر و یادبود های دوران جنگ جهانی دوم و هماهنگی روابط بین دولتی در زمینه مطالعات بنیادی مورد بررسی قرار می دهند.

سایر اسناد که از قبلا هماهنگ و مربوط به تعمیق تعاملات کشورهای عضو در حوزه فرهنگ، آموزش و پرورش و مبارزه با جرایم است، بدون بررسی به امضا خواهند رسید.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در ۲۱ دسامبر ۱۹۹۱ (۲۰ آذر ۱۳۸۰) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در ۳ دسامبر ۱۹۹۳ (۱۲ آذر ۱۳۸۲) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در ۸ اکتبر ۱۹۹۳ (۱۶ مهر۱۳۸۲) صورت گرفت.

بیش از ۷۰ درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود هزینه می‌شود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا