آذربایجاناخبارعمومی

مسجد «تازه پیر»؛ محل تجمعات عاشورایی شیعیان جمهوری آذربایجان

مراسم عزاداری امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران ایشان در جمهوری آذربایجان از شور و حال خاصی برخوردار است. مسجد «تازه پیر» یکی از اصلی‌ترین اماکن تجمعات محرمی شیعیان این کشور به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از «eurasianet»، اکثر جمعیت جمهوری آذریایجان را مسلمانان شیعه مذهب تشکیل می دهند. در سال های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ابراز احساسات دینی مذهبی در مردم این کشور افزایش یافته است.

از این رو، مراسم عزاداری امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران ایشان که در واقعه کربلا به شهادت رسیدند در جمهوری آذربایجان از شور و حال خاصی برخوردار است.

مسجد «تازه پیر» جمهوری آذربایجان از جمله مساجدی است که هر سال میزبان هزاران نفر از سوگواران و عزاداران حضرت سید الشهداء(ع) است.

ساخت این مسجد که در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان قرار دارد در سال ۱۹۰۵ میلادی آغاز شد و در سال ۱۹۱۴ میلادی به پایان رسید.

این مسجد تنها سه سال پس از بازگشایی به دلیل انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ بسته شد و سال ها از این مسجد استفاده های دیگر می شد اما از سال ۱۹۴۳ تا کنون مسجد تازه پیر بار دیگر به عنوان مکانی برای عبادت و برگزاری مراسم و آیین مذهبی مسلمانان مورد استفاده قرار گرفته است.

در عاشورای سال گذشته این مسجد میزبان حدود دو هزار نفر از مسلمانان بود که برای برگزاری مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) این مکان را انتخاب کرده بودند.

هر سال مراسم زنجیرزنی و سینه زنی که از آداب سوگواری امام حسین (ع) در بسیاری از کشورها است، در جمهوری آذریابجان و در مسجد «تازه پیر» برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا