اخبارایرانداغستان

مرکز پژوهشی اهل بیت(ع)؛ حافظ و مبلغ تشیع در داغستان

در سال ۲۰۰۶ میلادی در شهر مخاچ قلعه، پایتخت جمهوری داغستان تأسیس شد، این مرکز تبلیغ تشیع و آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایکنا، نوری محمد‌زاده، مدیر مرکز پژوهشی اهل بیت(ع) داغستان در گفت‌و‌گویی ضمن معرفی این مرکز، گفت: مرکز پژوهشی اهل بیت(ع)، در سال 2006 میلادی در شهر مخاچ قلعه، پایتخت جمهوری داغستان تأسیس شد، این مرکز با حمایت‌ها و کمک‌های مادی و معنوی مردمی اداره می‌شود.

وی چاپ کتب در ارتباط با معرفی صحیح مکتب اهل بیت(ع)، پژوهش در ارتباط با فرهنگ شیعیان داغستان و پژوهش در مورد جنبه‌های مختلف اسلام، مسائل مذهبی، فرهنگی، هنری، تاریخی، اقتصادی و سیاسی اسلام به‌ویژه اسلام در روسیه را از جمله فعالیت‌های این مرکز خواند.

استاد دانشگاه دولتی داغستان اظهار کرد: تاکنون در این مرکز نزدیک به 38 کتاب در زمینه تشیع همچون نهج‌البلاغه، علی(ع) کیست؟ و علامه عسگری به زبان روسی ترجمه شده و به چاپ رسیده است.

معاون پژوهشی دانشکده خاورشناسی دانشگاه دولتی داغستان با اشاره به راه‌اندازی سه پایگاه اطلاع‌رسانی به زبان روسی توسط این مرکز، گفت: کتابخانه الکترونیکی یکی از این پایگاه‌ها است که بزرگترین کتابخانه الکترونیکی به زبان روسی به شمار می‌رود و نزدیک به سه هزار نسخه کتاب جهت استفاده کاربران در آن بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: سایت دایرة‌المعارف تشیع  نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع مقالات علمی در زمینه تشیع به زبان روسی بوده که بیش از پنج هزار مقاله در آن منتشر شده است. همچنین سایت شیعه نیوز که در آن اخبار جهان تشیع به زبان روسی منعکس می‌شود.

رئیس مرکز پژوهشی داغستان بیان کرد: برگزاری مسابقات دینی و قرآنی، برگزاری مراسم شب‌های شعر هم‌زمان با مناسبت‌های مذهبی نیز از جمله برنامه‌هایی است که توسط این مرکز اجرا می‌شود.

وی در پایان از راه‌اندازی صفحه مرکز پژوهشی اهل بیت(ع) در شبکه اجتماعی یوتیوپ خبر داد و گفت: در این صفحه فیلم‌هایی با موضوع اهل بیت(ع) و به زبان روسی به نمایش گذاشته می‌شود.

یادآور می‌شود، جمهوری داغستان که در قفقاز شمالی قرار دارد از جمله جمهوری‌های مسلمان‌نشین روسیه است که مذهب تشیع در آن ریشه‌ای عمیق و سنتی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا