آذربایجاناخبارایران

مراسم گرامی داشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران در باکو برگزار شد/تصاویر

مراسم گرامی داشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران پنجشنبه شب گذشته در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد .
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، در این مراسم جمع کثیری از مقام های، فرهیختگان و شخصیت های علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اصحاب رسانه جمهوری آذربایجان همچنین سفرا و نمایندگان سیاسی اقتصادی و وابستگان نظامی اکثر سفارتخانه های خارجی و ایرانیان مقیم باکو حضور داشتند .
جواد جهانگیرزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان طی سخنانی در این مراسم پیروزی انقلاب اسلامی را یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر جامعه بشری عنوان کرد و گفت، این انقلاب تاثیر مهم بر منطقه و جهان داشته است .
وی افزود: هدف انقلاب اسلامی ایران همواره حفظ کرامت انسانی ، اعتلای ارزشهای اخلاقی، حمایت از مستضعفین بوده در عین حال که با افراط گرایی و ترویسم به هر شکل آن مبارزه کرده است
سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این که در سالهای گذشته چالش های مختلفی از جمله تحریم های ظالمانه علیه کشورمان به کار گرفته شده است،گفت : اما ایران اسلامی هرگز پیشرفت های علمی و تحقیقاتی را متوقف نکرده و دست آوردهای مهمی در عرصه های هسته ای، پزشکی، داروسازی، هوا –فضا، صنعتی، سایبری، فن آوری های نوین و سایر حوزه ها داشته است.
جواد جهانگیرزاده در بخشی از سخنان خود افزود : جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار توسعه همکاری با همسایگان بویژه جمهوری آذربایجان با مشترکات دینی ، فرهنگی و تاریخی بوده است .
وی همچنین با اشاره به هفت دیدار روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان ظرف سه سال اخیر گفت ، در این مدت گذشته دهها هیات عالی رتبه دو کشور سفرهای متقابل را داشتند که دست آورد این سفرها امضای دهها یادداشت تفاهم و موافقتنامه های همکاری در عرصه های اقتصادی ، تجاری ، صنعتی ، کشاورزی ، پزشکی ، فرهنگی ، آموزشی ، گردشگری است .
جواد جهانگیرزاده گفت ، در زمان حاضر روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سطح عالی قرار دارد و آینده مناسبات دو کشور در عرصه های دوجانیه و چند جانبه نیز کاملا روشن و در مسیر توسعه است .
شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز به نمایندگی از دولت و مردم این کشور پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و پیوندهای تاریخی و معنوی دو کشور را مورد اشاره قرار داد .
وی نیز با اشاره به چند دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران در سه سال اخیر، آن را نشانه توجه خاص سران دو کشور بر توسعه روابط فیمابین عنوان کرد .
شاهین مصطفی اف افزود: همکاری های جمهوری آذربایجان و ایران به مبانی حقوقی بسیار مناسب تکیه دارد گفت ، در سه سال اخیر میان دو کشور نزدیک به 40 توافقنامه مختلف به امضا رسیده است .
وی همچنین نقش کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران در توسعه روابط فیمابین مهم خواند و گفت ، در یازدهمین اجلاس این کمیسیون برگزار شده در اواخر سال گذشته میلادی در باکو و نخجوان مذاکرات ثمر بخشی در باره چشم انداز همکاریهای دو کشورهمسایه انجام گرفت و توافقات خوبی هم حاصل شد .
وزیر اقتصاد و رییس آذری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران خاطر نشان کرد ، حجم گردش تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی نزدیک به 70 درصد افزایش یافته و اقدامات مشترک در راستای تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب انجام گرفته است .
شاهین صطفی اف طرح های مشترک اقتصادی در دست اجرای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله کارخانه خودروسازی در کوی صنعتی نفتچالای در 168 کیلومتری جنوب باکو و نیز کارخانه داروسازی در حومه پایتخت این کشور را یاد آور شد و گفت شرایط خوبی برای اجرای طرح های مشترک دیگر میان دو کشور فراهم است .
در این مراسم همچنین فیلم ویدیویی در باره دست آوردهای ایران پس از پیروزی ا نقلاب اسلامی نمایش شد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا