آذربایجاناخبارایران

نقش آفرینی ایران در ارتقا روابط اقتصادی ایران با جمهوری آذربایجان+فیلم

آذربایجان غربی با ۳ کشور ترکیه، آذربایجان و عراق هم‌مرز است که از این لحاظ می‌تواند به قطب تجاری ایران تبدیل شود بنابراین نقش آفرینی این استان در ارتقا روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه غیر قابل انکار است که در گزارش پیش رو بدان پرداخته شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از تسنیم ، آذربایجان غربی با ۳ کشور ترکیه، آذربایجان و عراق هم‌مرز است که مشترکات بسیاری در زمینه‌های مختلف دارند.

مردم استان آذربایجان غربی مشترکات فرهنگی و اجتماعی بسیاری با مردم جمهوری آذربایجان و ترکیه دارند و حتی زبان اکثر مردم این استان که به زبان ترکی حرف می زنند بسیار شبیه به زبان مردم آذربایجان و ترکیه است.

گسترش روابط اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان و ترکیه می‌تواند هم‌ ظرفیت خوبی برای ارزآوری به داخل کشور باشد و هم دیگر مناسبات کشور را توسعه دهد که در این راستا اتاق تعاون آذربایجان غربی متشکل از هیئت تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری به جمهوری آذربایجان سفر می‌کنند.

با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته زمینه مناسبی برای فعالیت در حوزه کشاورزی فراهم شده است و حسب توافقات به عمل آمده محصولات تراکتورسازی ارومیه به نخجوان صادر می‌شود و همچنین رایزنی برای استفاده از تکنولوژی سیستم‌های آبیاری نوین و حضور فعالان این عرصه در نخجوان مهیا است و در صورت ارائه محصول با کیفیت و همچنین رقابتی بودن آن می‌توان در این عرصه نیز حضور مناسبی را در بازار نخجوان رقم زد.

یادزهمین و آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی در جمهوری خود مختار نخجوان برگزار شده است و در کنار آن تفاهمات خوبی میان مسئولین حاصل شد که منجر به افزایش تعاملات استان‌های آذربایجان غربی و شرقی خواهد شد.

از تعاملات میان کشورها می‌توان به صادرات ۱۵۰ قلم دارو به نخجوان به میزان سه میلیون دلار در سال اشاره کرد و در آینده اقلام صادراتی داروئی به ۵۰۰ قلم افزایش خواهد یافت  و در همین راستا چندی پیش یک بازدید از کارخانه داروسازی کیهان نیز در استان به عمل آمد.

مطالعه بازار آذربایجان و نخجوان و بازاریابی

دبیر اتاق تعاون آذربایجان غربی اظهار کرد: هدف از اعزام هیئت تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری به جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان امکان‌سنجی و مطالعه بازار آن کشور است که این اقدامات نیز در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است.

اسمعلی اسماعیلی افزود: در این راستا در پایان سال ۹۵ استاندار آذربایجان غربی همراه با هیئت همراهی به جمهوری آذربایجان سفر کردند و طبق این تفاهم‌نامه هیئت‌هایی از استان به جمهوری آذربایجان به‌منظور برگزاری نمایشگاه سفر می‌کنند.

وی گفت: در نشست با مسئولین جمهوری آذربایجان  و جمهوری خودمختار نخجوان در خصوص برگزاری سومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران-آذربایحان غربی با محوریت اتاق تعاون و بررسی واگذاری بازار بینه له فعالین اقتصادی بحث شد و مذاکرات آن به اتمام رسید و پس از بازدید مسئولین از محل این نمایشگاه نیز برپا خواهد شد.

سومین نمایشگاه تولیدات و توانمندی‌های بخش تعاون و بخش خصوصی در شهریورماه امسال در جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود

رئیس اتاق تعاون آذربایجان غربی بیان کرد: در سال‌های گذشته اتاق تعاون آذربایجان غربی عمدتاً در بخش شمال کشور عراق فعالیت می‌کرد که با به وقوع پیوستن برخی شرایط امکان فعالیت اقتصادی بسیار محدود شد و به همین سبب اتاق برای فعالیت‌های اقتصادی به‌سوی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان متمایل شد.

محمودرضا شریفی خواه گفت: در این راستا سومین نمایشگاه تولیدات و توانمندی‌های بخش تعاون و بخش خصوصی در شهریورماه امسال در جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه دوم نیز در اسفندماه ۹۵ برگزار شد که مردم و دولتمردان جمهوری آذربایجان استقبال فراوانی از این نمایشگاه کردند.

اعزام چهارمین هیئت تجاری اتاق تعاون ایران به جمهوری آذربایجان

شریفی خواه افزود: اتاق تعاون آذربایجان غربی به عنوان پارلمان بخش تعاون وبه نمایندگی از تشکل‌های بخش خصوصی بخش تعاون فعالیت خود را در قالب قانون اساسی انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: طبق قانون اساسی، بخش تعاون باید ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را پوشش دهد که در این راستای این اهداف استان آذربایجان غربی تیز به فعالیت‌های خود می‌پردازد.

رئیس اتاق تعاون آذربایجان غربی گفت: چهارمین هیئت تجاری از ۱۳ الی ۱۶ تیرماه به جمهوری آذربایجان اعزام خواهند شد و با فعالین اقتصادی جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری آذربایجان نشست خواهند داشت.

وی تصریح کرد: موضوع ایجاد یک نمایشگاه دائمی را در باکو پیگیری می‌کنیم که با بازدید یک هیئت اعزامی به باکو و بازدید از محل مقدمات این کار نیز فراهم شود تا بتوانیم در باکو نیز یک نمایشگاه دائمی از تولیدات و کالاهای جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان غربی داشته باشیم.

رئیس اتاق تعاون آذربایجان غربی افزود: برای سال ۹۶ و سال‌های آینده کار در بازارهای ترکیه و گرجستان عراق است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا