آذربایجاناخبارایرانویژه

مراسم بزرگداشت بیست و سومین سالگرد فاجعه شهر خوجالی در خانه فرهنگ شهریار رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار گردید.

مراسم بزرگداشت بیست وسومین سالگرد فاجعه خوجالی در خانه فرهنگ شهریار با حضور حجه الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در ج. آذربایجان، مبارز قربانلی رئیس کمیته دولتی در امور دینی، حاج فواد نورا…اف استاد دانشگاه و معاون اداره مسلمانان قفقاز، پناه ایمان اف معاون شهردار منطقه خطایی شهر باکو، دکتر ابراهیمی رایزن فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو، جمعی از اندیشمندان و نخبگان آذری و با شرکت تعداد کثیری از شهروندان آذربایجان و جمعی از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو روز چهارشنبه 6/12/ 1393در محل خانه فرهنگ شهریار رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو برگزار گردید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این مراسم با قرائت آیاتی از کلام ا… مجید توسط آقای سید میر هاشم سیدف از اساتید قرآن رایزنی فرهنگی آغاز گردید و سپس کلیپی مشهور به اذان قره باغ و همچنین از کشتار افراد بی گناه در فاجعه شهرستان خوجالی برای حضار پخش گردید. دکتر ابراهیمی رایزن فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو ضمن خوش امد گویی به حضار این جنایت بزرگ بشری را از طرف سفارت ج. ا. ایران در باکو و به نمایندگی از ملت شریف ایران به ملت و دولت ج. آذربایجان تسلیت گفت. ایشان در ادامه با اشاره به آیه شریفه 32 سوره مبارکه که می فرماید: ” مَن قَتَلَ نَفْسَاً بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فىِ الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا” گفت: هر کسی، دیگری را ظالمانه به قتل برساند مانند ان است که جامعه ای را به قتل رسانده است و با قتل او انسانیت و حقوق بشر را زیر پا گذاشته است.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه رخداد فاجعه خوجالی این حادثه را با کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع شهر حلبچه توسط رژیم بعث عراق مقایسه کرده و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز در طول 8 سال دفاع مقدس شاهد چنین ظلمها و کشتار یی رحمانه مردم بی دفاع شهرهای مختلف ایران بوده است. دکتر ابراهیمی با تشکر از حضور شخصیتها و عموم مردم شرکت کننده در این مراسم و محکوم نمودن کشتار مردم بیگناه خوجالی و تجاوز به خاک ج. آذربایجان، حمایت همه جانبه ج. ا. ایران در عرصه بین الملل را از تمامیت ارضی ج. آذربایجان به حضار یاد آور شد و حضار را به دیدن کلیپی از جنایت وحشیانه رژیم بعث عراق علیه مردم بی فاع حلبچه دعوت نمود و دقایقی از کلیپ مشهور قتل عام مردم مظلوم و بی دفاع شهر حلبچه برای حضار پخش گردید.

در ادامه برنامه مبارز قربانلی رئیس کمیته دولتی در امور دینی ج. آذربایجان ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی باکو در برگزاری این مراسم در سخنانی با اشاره به تاریخ جنگهای بعد از اسلام توسط امپراطوریهای بزرگ علیه کشورهای اسلامی و کشتار بی رحمانه مسلمانان، کشتار خوجالی را نیز جنایت علیه انسانیت و اسلام خواند. وی با اشاره به محاکمه مسببین این فاجعه دردناک توسط دادگاههای بین المللی از همکاری و حمایت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین المللی دفاع از تمامیت ارضی ج. آذربایجان تشکر و قدردانی نمود. مبارز قربانلی ضمن اشاره به کشتار زنان و کودکان بیگناه و بی پناه و اشغال خشی از خاک ج. آذربایجان توسط ارامنه آنرا را فاجعه جهانی دانستند که قدرتهای بزرگ چشم بر این کشتار بی رحمانه فرو بسته اند.

سپس حجه الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در ج. آذربایجان گفت: وطن کلمه مقدسی است و افرادی که در راه دفاع از وطن کشته شوند شهید محسوب می شوند و شهید نیز مقدس است. ایشان همچنین این عزا را از طرف ملت و دولت ایران به مردم مسلمان و دولت آذربایجان تسلیت گفتند. وی در ادامه مقام شامخ شیهد نزد خداوند متعال را بالاترین مقام دانستند و گفتند: اگر کشورهای اسلامی با همدیگر متحد باشند دشمنان اسلام هیچگاه به خود اجازه نخواهند داد به مسلمانان اینگونه حمله نموده و خاک کشورهای اسلامی را اشغال نمایند.

سپس حاج فواد نورا…اف معاون اداره مسلمانان قفقاز با اشاره به اینکه شهدا زنده اند و نزد خداوند خویش روزی می خورند، شهدای خوجالی را شهدای جهان اسلام و مکتب سید الشهدا علیهم السلام دانستند که تا ابد در یاد و خاطره مسلمانان باقی خواهند ماند. ایشان در ادامه با اشاره به شعر سعدی شیرازی ” بنی ادم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند” که برسر در سازمان ملل حک شده است در صورتیکه در این سازمان حتی اجازه صحبت کردن را به کشورهای اسلامی نمی دهند و حامی کشورهای ظالم و فاسد بوده و از حقوق مسلم مسلمانان دفاع نمی کنند.

در ادامه حاج مهدی دربندی مداح اهل بیت علیهم السلام قطعه ای را در مورد فاجعه خوجالی برای حضار اجرا نمود.

سپس پناه ایمان اف معاون شهردار منطقه خطایی شهر باکو ضمن اشاره به کشتار مردم بی دفاع خوجالی و اشغال اراضی ج. آذربایجان توسط ارامنه از همکاری جامعه جهانی، باز پس گیری اراضی متصرفه کشورش را از سازمانهای حقوق بشر و سازمان ملل خواستار شد و از رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در برگزاری این مراسم و همچنین از حمایتهای ج. ا. ایران در عرصه های بین المللی از ج. آذربایجان تشکر و قدردانی نمود.

در ادامه الشن خزر شاعر و مداح اهل بیت علیهم السلام قطعه شعری با موضوع خوجالی و قره باغ برای حضار قرائت نمود.

سپس روشن نوروز اوغلو رئیس گروه دوستی ایران و آذربایجان ضمن محکوم کردن اشغال قره باغ و تجاوز وحشیانه به شهرها و روستاهای آذربایجان و به خاک و خون کشیدن مردم بی دفاع در اراضی اشغال شده توسط دولت ارمنستان روابط و همکاری بین ج. ا. ایران با ج. آذربایجان را خوب و حسنه دانست و ج. ا. ایران را جزو معدود کشورهایی دانست که همواره در عرصه های بین المللی از تمامیت ارضی ج. آذربایجان دفاع نموده است و همچنین از مواضع ج. ا. ایران در محکوم کردن این فاجعه بزرگ در عرصه های بین المللی و از رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در برگزاری این مراسم تشکر و قدردانی نمود.

در خاتمه گروه تئاتر ” منتظر” وابسته به خانه فرهنگ شهریار نمایشنمه ای در مورد قتل عام مردم خوجالی را به روی صحنه آورد.

گفتنی است برگزاری این مراسم در رسانه ها ی تصویری و خبرگزاریهای ج. آذربایجان بازتاب خبری گسترده ای داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا