آذربایجاناخبارایرانعمومی

مدیر گروه فارسی دانشگاه دولتی باکو : ۱۰۰ دانشجو در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه باکو تحصیل می کنند

مدیرگروه فارسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی باکو گفت :در حال حاضر در رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه نزدیک به ۱۰۰ دانشجو در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پروفسور مهدی کاظم اف درباره شرایط تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه دولتی باکو که یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های جمهوری آذربایجان به شمار می رود ،افزود: ۲۵ استاد زبان و ادبیات فارسی ، در این دانشگاه تدریس می کنند.
وی با اشاره به اینکه در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی باکو همه ساله ۱۵ تا ۲۰ دانشجو فارغ التحصیل می شوند،افزود: علاوه بر تدریس زبان و اد بیات فارسی در این رشته در مقطع فوق لیسانس برخی درس های تخصصی مانند تاریخ زبان و ادبیات فارسی ، ایران شناسی ، فرهنگی و هنر ایران ، گرامر و مسائل نظری روش شناسی ادبیات فارسی تدریس می شود.
کاظم اف ، یادآور شد که زبان فارسی در دانشگاه دولتی باکو همچنین برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی و ترکی نیز تدریس می شود.
این استاد دانشگاه دولتی باکو همچنین خاطر نشان کرد همه ساله روز زبان فارسی در دانشگاه دولتی باکو برگزار و در قالب آن برنامه های مختلف علمی و آموزشی اجرا می شود.
پروفسور کاظم اف گفت : دانشگاه دولتی پنج سال است که بطور متوالی میزبان برگزاری المپیاد زبان و ادبیات فارسی می شود که در آن علاوه بر دانشجویان این دانشگاه بلکه دانشگاه های مختلف در سه مقطع ابتدای متوسطه و عالی شرکت می کنند.
وی افزود: اساتید رشته زبان و ادبیات فارسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی باکو ،علاوه بر تدریس و آموزش زبان و ادبیات فارسی فعالیت مطالعات علمی گسترده در همکاری تنگاتنگ با رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و نیز استادان ایرانی دارند.
کاظم اف گفت : ثمره این همکاری انتشارسه جلد کتاب و مجموعه مطالعاتی محققان ایرانی و آذربایجانی مربوط به مسایل زبان و ادبیات فارسی است که جلد چهارم آن نیز در دست تهیه است.
وی افزود: در این مجموعه علاوه بر محققان آذربایجانی ، مقالات و گزارش های علمی محققان و دانشمندان ایرانی منتشر می شود.
وی همچنین خاطر نشان کرد ، بسیاری از منابع تاریخی مربوط به قرون مختلف در زمینه زبان فارسی ، تاریخ زبان و ادبیات فارسی ، شعر و ادبیان معاصر فارسی از سوی اساتید رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی باکو به زبان آذری نرجمه و چاپ شده و فعالیت ها در این زمینه با همکاری تنگاتنگ با رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.
وی همچنین یادآور شد ، اساتید دانشگاه دولتی باکو در همایش های بین المللی علمی و فرهنگی مربوط به مسایل زبان و ادبیات فارسی در ایران بطور فعال حضور دارند.
به گفته این استاد دانشگاه دولتی باکو زبان و ادبیات فارسی به همراه زبان های عربی و ترکی از سال ۱۹۲۲ میلادی در قالب دانشکده شرق شناسی این دانشگاه تدریس می شود.
مهدی کاظم اف گفت: اخیرا در چارچوب رشته زبان و ادبیات فارسی همچنین تدریس زبان اردو نیز آغاز شده است که آموزش این زبان را سه استاد این دانشگاه بر عهده دارند.
در حال حاضر زبان فارسی علاوه بر دانشگاه دولتی باکو در دانشگاههای خزر و تربیت معلم جمهوری آذربایجان تدریس می شود.
همچنین در انستیتوی مطالعاتی شرق شناسی فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان دو بخش تاریخ و ادبیات ایران فعال است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا