آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

کارشناس سیاسی روسیه: انگلیس جنگ نفتکش ها را به ایران باخت

رئیس مرکز علوم سیاسی دانشگاه عالی اقتصاد روسیه معتقد است؛ دولت انگلیس که با هدف فشار بر ایران نفتکش حامل محموله نفت ایرانی را در تنگه جبل الطارق توقیف کرده بود با اقدام متقابل این کشور مجبور به عقب نشینی شد و در واقع در جنگ نفتکش ها به ایران باخت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، گریگوری لوکیانف با بیان اینکه انگلیس امیدوار بود با توقیف نفتکش حامل نفت ایران بخشی از مشکلات خود در خروج از اتحادیه اروپا را حل کند، اظهار کرد: اما حوادث بعدی و توقیف نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو توسط سپاه پاسداران به علت تخلف در اصول کشتیرانی در تنگه هرمز نشان داد، لندن محاسبه درستی نداشته است.

وی ادامه داد: اگر تنش های شدید میان ایران و انگلیس نبود بعید به نظر می رسید کشتی انگلیسی توقیف می شد و مساله از مجاری دیپلماتیک و با توقیف کوتاه مدت نفتکش حل و فصل می شد اما اقدام دولت انگلیس در جبل الطارق ایران را مجبور به برداشتن چنین گامی کرد.

کارشناس روس معتقد است؛ حضور نیروهای بیگانه از جمله آمریکا و انگلیس در خلیج فارس و تنگه هرمز امنیت این آبراه بین المللی را به خطر می اندازد.
وی افزود: مطابق اصول بین المللی کشتیرانی، امنیت هر محدوده آبی را کشورهای واقع در آن محدوده باید تامین کنند و کشورهای ساحلی خلیج فارس بویژه ایران از توانایی کافی برای تامین امنیت کشتیرانی برخوردارند.
رئیس مرکز علوم سیاسی دانشگاه عالی اقتصاد روسیه یادآوری شد: تمام مسائل در این منطقه از فشارهای غیرقانونی آمریکا بر ایران برای جلوگیری از فروش نفت این کشور آغاز شده است که از منظر قوانین بین المللی اقدامی مجرمانه محسوب می شود.
لوکیانف بر این باور است، هیچ کشوری حق ندارد کشور دیگر را از فروش کالای تولیدی خود منع کند و آمریکا که مدعی دفاع از اصول اقتصاد آزاد و لیبرال است. با اقدامات علیه ایران، خود به ناقض بزرگ این اصول تبدیل می شود.

کارشناس روس افزود؛ راه حل برای وضعیت کنونی خلیج فارس خروج نیروهای بیگانه از این آبراه بین المللی است و در آن صورت وضعیت بتدریج به حالت عادی بازخواهد گشت.
لوکیانف گفت: سیاست های آمریکا در شرایط کنونی بر تنش آفرینی در منطقه استوار شده است و اهداف مختلف از جمله منزوی کردن ایران، فروش تسلیحات بیشتر به کشورهای منطقه و جلوگیری از صادرات نفت ایران به عنوان اهداف راهبردی واشنگتن دنبال می شود.
وی خاطرنشان کرد؛ روسیه طرح امنیت خلیج فارس را پیشنهاد کرده است که پایه و اساس آن را همکاری کشورهای منطقه برای تامین امنیت کشتیرانی و ثبات آبراه بین المللی و مشارکت قدرت های بزرگ با این کشورها تشکیل می دهد.
کارشناس روس گفت: این طرح در صورت تحقق می تواند وضعیت خوبی را برای منطقه خلیج فارس بوجود آورد و به همین دلیل باید برای پذیرفتن و اجرای آن تلاش کرد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا