دسته‌بندی نشدهویژه

جزئیات کشته شدن نوجوان اسلامگرای آذری

با کشته شدن یک اسلامگرای دیگر آذری به نام عاصم محمداف که طی ماههای اخیر دومین مورد از قتل های سیاسی در جمهوری آذربایجان به شمار می رود؛ بار دیگر سناریوی تشدید فشارهای دولت علیه اسلام گرایان آذری را قوت بخشیده است.
عاصم محمداف دانشجوی سال دوم دانشکده ” شرق شناسی” دانشگاه دولتی باکو، شنبه (16 نوامبر) حوالی ساعت 23:00 با قصد رفتن به کافی نت از منزل خارج شده و بعد از آن ناپدید شده بود. بعد از گذشت چند روز و اعلام بی خبری رسانه ها از عاصم، صبح روز سه شنبه 26 نوامبر(5 آذر ماه) این خبر منتشر شد که: “جنازه عاصم محمداف در دریا پیدا شد”
عاصم محمداف متولد 19 دسامبر 1994 و از جوانان فعال جریان اسلامگرایی جمهوری آذربایجان و فعال رسانه ای و فیس بوکی بود. وی اخیراً سخنرانی ها و بیانات امام خمینی(ره) در خصوص فضیلت و عظمت ماه محرم را برای سایت اسلام آذری به زبان آذری ترجمه و آماده کرده بود که در روزهای اول محرم سال جاری، در چندین نوبت در این سایت و برخی سایت های اسلامی دیگر بارگذاری شد. وی خبرنگار بخش روسی خبرگزاری قفقاز نیوز (Qafqaz News) و همچنین از فعالین حقوق بشر در جمهوری آذربایجان بود.
محمداف از اعضای نهضت نوپای مقاومت اسلامی جوانان جمهوری آذربایجان بوده و در تجمع 1 آوریل سالجاری در “نارداران” که بعد از بازداشت مجدد روحانی حاج طالع باقراف برگزار شده بود، سخنرانی کوبنده ای کرده و 12 روز بازداشت شد.
بعد از آزادی نیز، عاصم چندین بار در تجمعات اعتراضی در مقابل دادگاه حاج طالع حاضر شده و در آخرین نشست های دادگاه حاج طالع باقراف، جزء بازداشت شدگان و جریمه شدگان بود.
وی همچنین در کنفرانس “امت واحده” که در تهران برگزار شد شرکت داشته و با نوشته های خود در فیس بوک و برخی سایت ها، از مواضع نهضت جهانی مقاومت حمایت کرده و شاید جزء اولین و معدود نفراتی در جمهوری آذربایجان بود که با بارگذاری تصاویر بشار اسد در فیس بوک، از حاکمیت سوریه دفاع می کرد. شدیداً دیدگاه ضد صهیونسیتی داشت و در سخنرانی های خود در تجمعات و نشست ها به آن اشاره می کرد.
سردار حسن اف از دوستان عاصم محمداف و از جمله فعالان فیس بوکی است که اینگونه نوشته است: «به نظر شما، چرا جنازه عاصم محمداف از دریا پیدا شده است؟! او خودکشی نکرده، بلکه عاصم با آن ها (ام.تی.ان= وزارت امنیت ملی آذربایجان)، به توافق نرسیده است، با روش های مختلف می خواستند عاصم را بشکنند، به هر راهی متوسل شدند، همه چیز را مقابل چشمانش آوردند، وی را تهدید کردند ولی عاصم تسلیم نشده و تن به خواسته آنان نداد، عاصم به خوبی می دانست که، اگر با آن ها به توافق نرسد، مرگ در انتظارش است.
لذا عاصم آخرین نوشته اش را در فیس بوک این قرار داد: « بگذارید نمازم را بخوانم، بعد سرم را ببرید» خواهران و برادران؛ عاصم را به قتل رسانده اند( شهید کرده اند- مترجم) از آنجایی که نتوانستند از وی توضیحات و گزارشاتی اخذ کرده و وی را به همکاری جلب نمایند، وی را محو کردند. اما راه عاصم ادامه خواهد داشت و این وطن، عاصم های زیادی دارد.»
لازم به ذکر است:

3c63243cf305-11 اوایل سال جاری میلادی نیز یک فعال اسلامگرا در زندان به قتل رسیده و اکنون نیز وضعیت جسمانی چندین اسلامگرای دیگر از جمله روح الله آخوندزاده (رئیس کمیته آستارای حزب اسلام) و ترلان آقا دادش اف (زندانی حجاب) وخیم و احتمال مرگ آنها زیاد است. وکیل آخوند زاده گفته است ؛ بارها از وی خواسته شده است که تقاضای عفو بکند ولی وی امتناع کرده است.
اخیرا دادگاه های مدافعین حجاب و نیز دادگاه معترضان به مسابقه آواز اروپا (معروف به یورو ویژن) برگزار و اسلامگرایان زندانی را به حبس های طولانی مدت محکوم نموده اند.
عاصم محمداف از طرفداران سرسخت شورای ملی مخالفت بوده و در تجمعات قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در ترکیب طیف دینداران حامی شورای ملی، در این تجمعات حضور می یافت.
با عنایت به موارد ذکر شده و شواهد و قرائن موجود، ادعاهای محفلی برخی از دوستان و نزدیکان عاصم، احتمال اینکه سناریوی ناپدید شدن، خودکشی و سپس پیدا شدن جنازه در دریا، از قبل طراحی شده بوده، قوت می یابد.
برخی از کارشناسان فعال در حوزه آذربایجان، نیز معتقد به احتمال حذف فیزیکی این دیندار جوان و فعال رسانه ای- فیس بوکی هستند.
کارشناسان اسلام گرا معتقدند که یکی از مهمترین عوامل شهادت عاصم محمد اف؛ حمایت از اسلام گرایی و حرکت بیداری اسلامی در جمهوری آذربایجان بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا