آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

لیست جدید زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان

فعالان حقوق بشری تعداد زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان را 111 نفر اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از صدای آمریکا، اتحادیه آزادی زندانیان سیاسی در آذربایجان در تاریخ 5 آوریل لیست به روز شده از زندانیان سیاسی این کشور را منتشر کرد. این لیست شامل 111 نفر است.

الشن حسن اف، رئیس مرکز نظارت بر زندانیان سیاسی، گفت که این لیست پس از دستور عفو الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در ماه مارس به روز شده است.

بر اساس دستور ریاست جمهوری، 38 زندانی سیاسی از جمله 30 نفر مرتبط با پرونده حادثه نارداران و 3 زندانی مربوط به پرونده گنجه آزاد شدند.

علاوه بر این، دو عضو احزاب سیاسی – فعالان حزب جبهه خلق آذربایجان، بابک حسن اف و اورخان باخیشلی آزاد نیز از نعمت آزادی بهره مند شده اند.

همچنین الچین اسماعیلی، عضو حزب جبهه خلق آذربایجان که در زمره روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان قرار دارد، از حبس رهایی یافت.

شخص آزاد شده دیگر، محمد ایمانلی، فعال حزب جبهه خلق آذربایجان است که در میان عده ای که پس از تجمعات 14 تا 15 ژوئیه سال 2020 دستگیر شده بودند قرار داشت.

علاوه بر این، امین ساقی یف، که از سوی فعالان حقوق بشر به عنوان «گروگان سیاسی» شناخته می شد، مشمول عفو قرار گرفت. وی از بستگان «تورکل آذر تورک» روزنامه نگار منتقد مهاجرت کرده از کشور است.

در عین حال، الچین حسن زاده وبلاگ نویس و ابراهیم سلام اف، وبلاگ نویس و بازیگری که به همراه وی به جرم افترا محکوم شده بودند و همچنین فعال اجتماعی نجات ابراهیم نیز در این لیست جای دارند.

اتحادیه آزادی زندانیان سیاسی از این عفو رضایت ندارد، چرا که این موضوع هنوز مشکل زندانیان سیاسی را حل نکرده است.

در لیست جدید در حال حاضر 111 زندانی سیاسی وجود دارد. آنها به هفت گروه تقسیم می شوند: «روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان» 7 نفر، «اعضای احزاب و جنبش های مخالف» 6 نفر، «کسانی که پس از تجمع در 14 تا 15 ژوئیه سال 2020 دستگیر شدند» 3 نفر، «دینداران» 18 نفر، «محکومین پرونده ترتر» 25 نفر «محکومان پرونده گنجه» 38 نفر، «محکومین به حبس ابد» 14 نفر.

یکی دیگر از نویسندگان حاضر در این لیست، «لیلا یونس» مدیر موسسه صلح و دموکراسی است.

با این حال دولت باکو بصورت رسمی اعلام می کند که مردم این کشور هیچ گاه  به دلیل اعتقادات و عقایدشان مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرند. رهبران دولت اظهار داشتند كه حقوق اساسی بشر در آذربایجان كاملاً تضمین شده است و هیچ زندانی سیاسی وجود ندارد.

گفتنی است، مجمع پارلمانی شورای اروپا یک گزارشگر در رابطه با زندانیان سیاسی جمهوری آذربایجان دارد. این کشور در شاخص بین المللی آزادی مطبوعات از بین 200 کشور در رتبه 168 قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا