آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

لاوروف: نظامیان ترکیه در قره باغ حضور نخواهند داشت

وزیر خارجه روسیه با اشاره به مأموریت سخت صلح‌بانان روسی، گفت: هیچ نیروی حفظ صلح ترکیه‌ای به قره باغ اعزام نمی‌شود و فعالیت ناظرین ترک به مرکز نظارت بر اجرای آتش‌بس در قره باغ، واقع در بخش دیگری از خاک آذربایجان محدود است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، امروز (پنجشنبه) در مصاحبه با رسانه‌های گروهی روسی و خارجی در خصوص موضوعات مهم در دستور کار بین‌المللی، تأکید کرد که هیچ نیروی حفظ صلح ترکیه‌ای به خاک قره باغ کوهستانی اعزام نخواهد شد.

لاوروف گفت: «هیچ نیروی حافظ صلحی از جمهوری ترکیه به منطقه قره باغ اعزام نخواهد شد. این امر به وضوح در بیانیه سه جانبه رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره توقف کامل جنگ در قره باغ، بیان شده است.»

به گفته وی، مرز تحرک ناظرین ترکیه‌ای محدود به مختصات جغرافیایی و در چارچوب فعالیت مرکز نظارت روسی-ترکیه‌ای تنها برای کنترل رژیم آتش‌بس در قره باغ است که واقع در آذربایجان و در قسمتی از خاک این کشور که نزدیک منطقه قره باغ نیست، و این مسئله توسط توافقات مضاعف، مورد توافق قرار خواهد گرفت.

لاوروف تأکید کرد: «ما کاملاً متقاعد شده‌ایم که هر دو طرف مناقشه به حضور نیروهای حافظ صلح روسی علاقه مند هستند. ما چنین احتمالی را برای پایان دادن به ماموریت نیز ابراز کرده‌ایم. البته بهتر است اکنون هیچ پیش بینی در این باره نکنیم. در حال حاضر باید از صلح‌بانان روسی در انجام مأموریت بسیار سخت خود حمایت کنیم. تا روند زندگی مسالمت آمیز در قره باغ و در کل منطقه به حالت عادی بازگردد.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که طرف روسی تاکنون تلاشی برای خنثی کردن توافقات حاصله درباره آتش‌بس در قره باغ کوهستانی مشاهده نکرده است

لاوروف با اشاره به اینکه روسیه به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده تا از توافق صورت گرفته درباره آتش بس در قره باغ کوهستانی حمایت کند، افزود: « نمایندگان ایالات متحده و فرانسه به زودی برای گفت وگو در خصوص وضعیت قره باغ وارد مسکو می شوند و رئیس کمیته صلیب سرخ بین المللی هم هفته آینده برای بحث درباره کمک این سازمان به مردم این منطقه به مسکو سفر خواهد کرد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا