آذربایجاناخبارعمومی

مطالبه جریمه نمادین باکو از شبکه«فرانس۲»به علت «دیکتاتوری بی رحم» خواندن حکومت جمهوری آذربایجان

پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» جمهوری آذربایجان نوشت باکو در شکایت حقوقی از شبکه تلویزیون اجتماعی «فرانس ۲» France 2 فرانسه به علت «دیکتاتوری بی رحم» خواندن حکومت جمهوری آذربایجان، صرفا بطور نمادین «یک یورو» جریمه مطالبه کرده است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» نوشت : « در این مساله آنچه برای حکومت جمهوری آذربایجان اهمیت دارد، جنبه معنوی این کار است. برای ما سابقه ای حقوقی لازم است که به اهانت و استفاده از لحن توهین آمیز علیه رییس جمهوری، اعضای خانواده اش و بطور کل حکومت جمهوری آذربایجان پایان دهد. »
ویرتوالاذ نوشت : « دو خبرنگار فرانسوی به نام های الیز لوسه و لوران ریشار در سپتامبر ۲۰۱۵ در برنامه Cash Investigation شبکه «فرانس ۲» همزمان با سفر اولاند، رییس جمهوری پیشین فرانسه به باکو، حکومت جمهوری آذربایجان را « یکی از بی رحمت ترین دیکتاتوری های دنیا» نامیده اند و با کره شمالی ، میانمار و زیمبابوه و حکومت هایی که با اعمال شیوه هایی نظیر اعدام ها و سرکوب سیاسی و نظامی کردن اقتصاد حکم می رانند، مقایسه کرده و به وجهه جمهوری آذربایجان ضربه شدیدی زده اند.»
ویرتوالاذ با تاکید بر اینکه تعبیر «دیکتاتوری بی رحم» موجب انصراف گردشگران غربی از سفر به جمهوری آذربایجان می شود، افزوده است : « حکومت جمهوری آذربایجان باید در این مورد واکنش نشان می داد. زیرا ، سکوت می توانست علامت رضایت باشد. »
ویرتوالاذ نوشته است روزنامه نگاران فرانسوی که جمهوری آذربایجان را «دیکتاتوری بی رحم» توصیف کرده بودند، به علت ناتوانی در پاسخ به دادن به سوالات وکیل مدافع دولت جمهوری آذربایجان در دادگاه فرانسه، از خانم لیلا یونس، مدیر موسسه صلح و دموکراسی و همسرش ، عارف یونس که از جمهوری آذربایجان فرار کرده اند، کمک گرفته اند. اما، خانم لیلا یونس نیز در مقابل پرسش های «اولیویه پاردو»، وکیل مجرب فرانسوی نتوانسته است دفاع قابل قبولی از کاربرد تعبیر «دیکتاتوری بی رحم» درباره حکومت جمهوری آذربایجان داشته باشد. زیرا، لیلا یونس مجبور شد که در پاسخ به سوالات حساب شده وکیل، به سابقه خود به عنوان معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان و معاینه شدن توسط پزشک در زندان و نیز دیدارش با نمایندگان پارلمان اروپا اشاره کند و «اولیویه پاردو»، وکیل مدافع نیز از وی پرسیده است :«آیا چنین چیزی تحت حکومت دیکتاتوری امکان پذیر است؟» لیلا یونس نیز از پاسخ به این سوال طفره رفت.»
خانم لیلا یونس در دادگاه به تحت نظارت قرار داشتن «تالش ها» در جمهوری آذربایجان بخاطر تعلق قومی شان و اخراج دستجمعی ارامنه از باکو و ناحیه «خانلار» در اوایل دهه ۱۹۹۰ سخن گفت.
ویرتوالاذ دولت فرانسه را به حمایت از مخالفان دولت جمهوری آذربایجان متهم کرده و این مخالفان را «مبارزان دروغین دموکراسی ملی» خوانده و افزوده است لیلا یونس و همسرش با خودروی سفارت فرانسه در باکو به فرودگاه برده شده و از جمهوری آذربایجان فرار کرده اند.
حکم دادگاه فرانسه درباره این پرونده در روز هفتم نوامبر صادر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا