آذربایجاناخبارعمومی

قیمت جهانی نفت و ارزش پول کشورهای همسایه دو عامل تاثیر گذار بر ارزش منات جمهوری آذربایجان

با اظهارات رییس بانک مرکزی آذربایجان مبنی بر عدم کاهش ارزش منات در سال جاری میلادی کارشناسان اقتصادی از ریسک های موجود در این حوزه سخن می‌گویند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ائلمان رستم اف رییس بانک مرکزی آذربایجان گفت: امسال کاهش ارزش منات نخواهیم داشت.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی در تشریح جدی نبودن صحبت ها در مورد کاهش نرخ ارزش منات گفت: تمام پیش بینی ها بر پایه اقتصاد کلان استوار است. در سال گذشته دولت برنامه ارزی متعادلی داشت و در آمد حاصل از فروش نفت سه میلیارد دلار افزایش داشته است. در سال جاری نیز منابع دریایی زیادی برای ثبات وجود دارد. شرایط امسال نیز مثل سال گذشته است. در سال جاری در بازار ارز جمهوری آذربایجان ۸/۶ میلیارد یورو سرمایه رد و بدل و تاثیر قیمت نفت بر ارز به طور قابل توجهی محدود خواهد شد. سیاست بر پایه تورم کم و ایدئولوژی  نرخ ارز استوار است.

به گزارش رادیو آزادلیق، آذر مهدی اف کارشناس امور اقتصادی جمهوری آذربایجان در رابطه با این خبر معتقد است: سرنوشت منات آذربایجان هنوز وابسته به قیمت نفت است.

وی با خاطر نشان کردن افزایش ذخایر بانک مرکزی و صندوق دولتی نفت در دو سال اخیر گفت: افزایش این ذخایر باعث حفظ نرخ منات شده است. اگر امسال نیز قیمت نفت در بازار جهانی بین چهل تا پنجاه دلار بماند هیچ مشکلی جدی برای منات به وجود نخواهد آمد و دلیلی برای کاهش ارزش پول ملی وجود ندارد.

به گفته آذر مهدی اف «حتی کاهش قیمت نفت به کمتر از چهل دلار به صورت کوتاه مدت هم نمیتواند مشکلی بوجود آورد. چون ذخایز دولت امکان ثابت نگهداشتن منات را برای حداقل یک سال را به وجود آورده است. ولی در صورت طولانی بودن این دوره زمانی کاهش قیمت نفت، می توان چگونگی سرنوشت منات را در سالهای آتی مورد بحث قرار داد.»

اقتصاد دان دیگر آذربایجان، وقار بایرام اف معتقد است: قیمت طلایی سیاه در بازار جهانی عامل مؤثر بر نرخ ارز ملی هر کشوری از جمله آذربایجان است. البته در این مورد نروژ یک استثناست. و به طور قابل توجهی تأثیر نفت بر پول ملی در این کشور محدود است. برخی کشورها از جمله امارت متحده عربی نیز توانسته این تاثیر را به حداقل برساند. با این حال علیرغم کاهش سهم نفت در صادرات آذربایجان در سالهای اخیر هنوز بخش مهمی از صادرات این کشور را نفت خام تشکیل می دهید و این یعنی هنوز برای کم کردن تاثیر نفت بر پول ملی زود است. چرا که بخش قابل توجهی از صادرات این کشور را هنوز نفت خام تشکیل می دهد. بر اساس اطلاعات کمیته آمار دولتی، نفت خام ۸۱ درصد از صادرات کشور را تشکیل میدهد. به همین دلیل برای محدود کردن تاثیر نفت بر پول ملی نیاز به کاهش سهم نفت در صادرات و درآمد دولت است.

وقار بایرام اف اضافه کرد: دو عامل بر پول ملی تاثیر گذار است: یکی از آنها قیمت نفت در بازار جهانی است. وی در اظهارات قبلی خود نیز خاطر نشان کرده بود که پنجاه دلار خط قرمز آنهاست. چرا که درصورت کاهش قیمت نفت عملکرد بانک مرکزی محدود خواهد شد. و طبیعی است که با افزایش قیمت به بیش از شصت دلار این محدودیت برداشته شود. به همین خاطر قیمت فعلی نفت به بانک مرکزی این توان را میدهد که نرخ ارز را به شکل فعلی حفظ کند. اما خطر کاهش قیمت نفت ارزش منات را نیز تهدید می کند.

در سیاست های پولی و اعتباری بانک مرکزی اشاره شد که افزایش واردات نیز از دلایل کاهش ارزش منات است. کاهش ارزش پول به طور مستقیم با قیمت نفت در بازار جهانی مرتبط است؛ چرا که ۹۱ درصد در آمد دولت از فروش نفت خام است. بر اساس این دیدگاه نفت تاثیر خود را بر پول حفظ می کند ودر سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی دیگر عامل موثر بر منات مبادلات ارزی در کشورهای همسایه است.

بخش شمالی آذربایجان ۳۵ درصد از صادرات غیرنفتی را تشکیل می دهد که ۲۶ درصد سهم ترکیه است. اگر یک دلار بیش از هفتاد روبل باشد فشار بر منات بیشتر می شود. همچنین در نظر داشته باشید که ۹۰ درصد محصولات کشاورزی جمهوری آذربابجان به روسیه صادر می شود، این هم یکی از عوامل مؤثر بر ارزش پولی منات است. در حال حاضر دو عامل؛ قیمت جهانی نفت و ارزش پولی کشور های همسایه بر ارزش منات تاثیر گذار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا