آذربایجاناخبارقره باغ

قابیل حسینلی کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان پیشنهاد عملیات جنگی محدود در قره باغ را داد

ˈقابیل حسینلیˈ کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان پیشنهاد داد این کشور برای دفاع از منافع و تمامیت ارضی خود، دست به یک عملیات جنگی محدود در منطقه قره باغ بزند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،این کارشناس آذری در مصاحبه با پورتال خبری ˈآخار .آذˈ، بازگرداندن ناحیه قره باغ به جمهوری آذربایجان را اقدامی تعبیر کرد که می تواند آغاز گر مرحله جدیدی در مناسبات جمهوری آذربایجان و روسیه باشد.

منطقه قره باغ هم اکنون در اختیار ارمنستان قرار دارد. ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سالها پیش بر سر مالکیت این منطقه با یکدیگر درگیر هستند.

به گفته حسینلی ، جمهوری آذربایجان برای بازپس گیری قره باغ ممکن است امتیازاتی را به روسیه بدهد ولی مساله پیوستن به پیمان امنیت دسته جمعی در ردیف مسایل مورد مصالحه نخواهد بود.

به عقیده وی، اتحادیه گمرکات کشورهای همسود و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله مسایلی هستند که در صورت اتخاذ موضع بی طرفانه از سوی روسیه در رابطه با مسایل مربوط به تمایمت ارضی جمهوری آذربایجان و خودداری آن کشور از حمایت ارمنستان، ممکن است موضوع مذاکرات باکو و مسکو قرار بگیرد.

وی تاکید کرد :ˈچنانچه این مسایل تحقق پیدا بکند و جمهوری آذربایجان برای آزادسازی بخش های اطراف قره باغ دست به عملیات جنگی محدود بزند، در آن صورت مرحله جدیدی در مناسبات مسکو و باکو آغاز خواهد شد و تحت چنین شرایطی امکان دارد امتیازاتی از سوی جمهوری آذربایجان به روسیه داده بشود که عضویت این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا موضوع اصلی چنین مصالحه ای خواهد بودˈ.

به گفته این کارشناس، تلاش جمهوری آذربایجان به متوقف کردن حمایت روسیه از ارمنستان در رابطه با مساله قره باغ معطوف شده و ایروان نیز بخوبی درک می کند که بدون حمایت روسیه توان مقاومت در برابر قدرت نظامی جمهوری آذربایجان را ندارد.

وی با اشاره به بی نتیجه بودن فعالیت میانجیگران بین المللی برای حل و فصل مناقشه قره باغ طی سالهای گذشته، تصریح کرد: تحت این شرایط تلاش جمهوری آذربایجان برای بازپس گیری اراضی خود نباید موجب نگرانی دیگران شود، زیرا اعاده تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان از طریق یک جنگ محدود باعث بر هم خوردن ثبات نظامی منطقه نخواهد شد.

به عقیده این کارشناس، در صورت عدم دخالت روسیه در تحولات قفقاز جنوبی، دیگر لزومی به فعالیت گروه مینسک نیز نخواهد بود،زیرا جمهوری آذربایجان توان و صلاحیت حل مساله خود را دارد.

به نوشته پورتال خبری آخار.آذ ، اقدام روسیه در فروش تانکهایˈ تی 90 اسˈ به جمهوری آذربایجان با نگرانی در مطبوعات ارمنستان مواجه شده و کارشناسان سیاسی ارمنی نیز در روزهای اخیر در مورد بازگرداندن قره باغ به جمهوری آذربایجان اظهار نظر کرده اند.

انتهای پیام /د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا