آذربایجاناخبارروسیهعمومیقره باغقره باغ

قدردانی الله شکور پاشازاده از اسقف اعظم روسیه بدلیل جلوگیری از تبدیل شدن مناقشه قره باغ به مناقشه دینی

الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز از اسقف اعظم روسیه بخاطر جلوگیری از تبدیل شدن مناقشه قره باغ به مناقشه ای دینی قدردانی کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، الله شکور پاشازاده در همایشی که در چارچوب برنامه های «سال همبستگی اسلامی» جمهوری آذربایجان در سن پترزبورگ با نام « روسیه – جمهوری آذربایجان: گفتگوی ادیان برای صلح و امنیت و همکاری» برگزار شد، گفت : « مناقشه قره باغ، مدتی طولانی است که حل نشده باقی مانده است. این مناقشه، نقطه آغاز جدایی طلبی و رویارویی های اقوام در حوزه شوروی بوده است. »
الله شکور پاشازاده افزود : « ما از مسکو و اعلی حضرت کریل، اسقف اعظم روسیه بخاطر تلاش ها برای حل عادلانه این مناقشه و جلوگیری از تبدیل آن به مناقشه ای دینی تشکر می کنیم.»
همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «باکو – خبر» ، الله شکور پاشازاده گفت : « در نتیجه مرتبط کردن آمال مقدس ادیان با آدم کشی و اعمال زور، مسلمانان و مسیحیان کشته و مساجد و کلیساها ویران می شوند. تلاش برای افراط گرا و تروریست قلمداد کردن انسان های معتقد در مناطق مختلف دنیا ، ما را ناراحت می کند. »
پاشازاده گفت : « ما داعش و این قبیل اتحادهای تروریستی و کسانی را که از اسلام به عنوان پوششی برای تامین منافع خود استفاده می کنند، محکوم می کنیم. ما از عملیات ضدترور روسیه علیه داعش که تحت نام «دولت اسلامی» فعالیت می کرد و با فعالیت خود، نام دین را در دنیا لکه دار می کرد، حمایت می کنیم.»
همچنین در پیام «کریل» اسقف اعظم روسیه به این همایش ، از فعالیت های ۴۰ ساله الله شکور پاشازاده ، رییس اداره مسلمانان قفقاز و ارتباطات این اداره با کلیسای مسکو قدردانی شد.
مبارز قربانلی، رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی نیز اعلام کرد : « ۲۸ جامعه دینی غیراسلامی در جمهوری آذربایجان فعالیت دارند که از این میان، ۱۷ انجمن دینی را جمعیت های مسیحی تشکیل می دهند و بزرگترین سازمان دینی غیراسلامی در جمهوری آذربایجان،« کلیسای روس – پراواسلاو در باکو و جمهوری آذربایجان» است. همچنین ، یکی از قدیمی ترین کلیساها یعنی کلیسای آلبان در جمهوری آذربایجان قرار دارد که به «ارتدوکس شرقی» متعلق است. اودین های آلبان  در جمهوری آذربایجان بازمانده های «آلبانیای قفقاز» هستند. اودین ها امروز هم در کشور ما زندگی می کنند. در نتیجه عادات و رسوم تساهل آمیز در آذربایجان، اودین ها در میان مسلمانان زبان و ویژگی های دینی خود را حفظ کرده اند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا