آذربایجاناخبارعمومی

علی اف: ترکمنستان باید ابتکار عمل احداث خط لوله گاز از دریای خزر را به عهده بگیرد

­الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان گفت اگر ترکمنستان ابتکار عمل را برای احداث خط لوله گاز از بستر دریای خزر به عهده بگیرد، جمهوری آذربایجان نیز از آن حمایت خواهد کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « ویرتوالاذ» الهام علی اف در پاسخ به سوالی درباره طرح خط لوله گازی “ترانس خزر” گفت : « جمهوری آذربایجان با احداث خط لوله نفتی باکو – تفلیس – جیجان و خط لوله گازی تاناپ، وظیفه ای را که در زمینه انتقال نفت و گاز و تامین امنیت انرژی به عهده اش بوده، اجرا کرده است. درباره ساخت خط لوله گازی ترانس خزر نیز ، بیشتر باید صاحب گاز تمایل داشته باشد و کشورهایی که گاز را ترانزیت می کنند، نباید پیشنهاد دهنده باشند.»
الهام علی اف افزود : « همانطور که جمهوری آذربایجان ساخت سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط لوله گاز را ( طرح انتقال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله تاناپ و تاپ) آغاز کرده است و مبلغ بزرگی را برای آن اختصاص داده است، اگر تصمیمی به انتقال گاز شرق خزر از مسیر جمهوری آذربایجان اتخاذ شود، ما می توانیم با رغبت فراوان به آن نگاه کنیم و در آن زمان تصمیم بگیریم. اما ، این تصمیم را ما اتخاذ نمی کنیم، بلکه طرف مقابل باید اتخاذ کند.»
ویرتوالاذ افزوده است: « با امضای کنوانسیون رژیم حقوقی خزر در آکتائو در ۱۲ اوت ، موضوع احداث خط لوله گازی ترانس خزر جدی شده است. زیرا در این کنوانسیون آمده است کشورهای ساحلی خزر می توانند از بستر خزر خط لوله نفت و گاز احداث کنند و برای این کار باید با کشورهایی که خط لوله از بخش های ملی متعلق به آنها در خزر عبور می کند، توافق شود. اما، در هر شرایطی ، باید سایر کشورهای ساحلی خزر این طرح ها را از نظر ملاحظات زیست محیطی بررسی کنند و اجرای این طرح ها پس از مطالعه تاثیرات آن بر محیط زیست امکان پذیر است. به عبارت دیگر، براساس کنوانسیون رژیم حقوقی خزر ، توافق جمهوری آذربایجان و ترکمنستان برای احداث خط لوله گازی ترانس خزر کفایت نمی کند و سایر کشورهای ساحلی نیز باید از نظر زیست محیطی به آن رضایت دهند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا