آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقفقاز جنوبی

علی‌اف: اقدامات تحریک آمیز ارمنستان مانع صلح می‌شود

رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌‌وگو با وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، ادامه حضور نیروهای مسلح ارمنستان در قلمرو حاکمیتی این کشور عامل تنش نظامی در منطقه است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رئیس جمهور آذربایجان و وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در باره آخرین تحولات «قفقاز جنوبی» و تنش باکو با ایروان گفت‌وگو کردند

 «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه با «الهام علی اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان تماس تلفنی برقرار کرد. در این گفت‌وگو مذاکرات درباره روند صلح باکو و ایروان و همچنین آخرین وضعیت منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی اف به وزیر خارجه آمریکا گفت: اقدامات تحریک آمیز ارمنستان مانع از روند صلح می‌شود و ادامه حضور غیرقانونی نیروهای مسلح ارمنستان در قلمرو حاکمیتی  این کشورعامل تنش نظامی در منطقه است. رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که باکو مصمم به ادغام مجدد ساکنان ارمنی است.

بلینکن نیز در توییتی نوشت: «من با علی اف صحبت کردم تا نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت شرایط انسانی در قره باغ ابراز کنم. ایالات متحده از همه طرف‌ها می‌خواهد که به گفت‌وگو برای دستیابی به توافق صلح پایدار ادامه دهند.»

ارمنستان مدعی است که باکو به کاروان محموله بشردوستانه این کشور برای ساکنان منطقه قره‌باغ مجوز عبور از «کریدور لاچین» را نداده است.

یکی از مهمترین مشکلات باقی مانده بر سر مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا