آذربایجاناخبارعمومی

علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران انگلیسی برای مشارکت در قطب دیجیتال خزر

کشورهای قزاقستان و جمهوری آذربایجان در حال اجرای پروژه فیبر نوری از بستر دریاچه خزر هستند و قزاقستان در تلاش است با جذب سرمایه‌گذاری خارجی این پروژه را تعمیم داده و یک قطب دیجیتال در منطقه خزر ایجاد کند که گفته‌ می‌شود برخی شرکت‌های انگلیسی هم ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آستانه‌تایمز، مقام‌های قزاقستان، موسسه جذب سرمایه‌گذاری «قزاق اینوست» و «صندوق توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان» (KIDF) در حال طراحی یک راهبرد سرمایه‌گذاری برای پروژه قزاقستان – جمهوری آذربایجانی قطب دیجیتال دریای خزر هستند و بتازگی در نشستی در این زمینه شرکت کردند. «قطب دیجیتال خزر» ادامه پروژه فیبر نوری فراخزر (ترانس کاسپین) است که در نوامبر 2019 (آبان 98) آغاز شده است.

در ماه نوامبر، نخست وزیران قزاقستان و جمهوری آذربایجان برای احداث کابل‌های ارتباطی فیبر نوری بین دو کشور از بستر دریاچه خزر به توافق رسیدند. این پروژه به دنبال توسعه ظرفیت‌های انتقال داده در قزاقستان و همچنین ظرفیت‌های انتقال داده بین آسیا و اروپا است.

«یحیی تولشوف» (Yahiya Tuleshov) مدیر فناوری اطلاعات شرکت «قزاق اینوست» گفت: گروهی از سرمایه‌گذارهای انگلیسی به این پروژه ابراز علاقه‌ کرده و پیشنهاد داده‌اند که ظرفیت موجود این پروژه به دو مرکز داده در شهرهای آکتائو و باکو در دو سوی دریاچه خزر تعمیم داده شود. این بخشی از یک طرح بزرگتر برای ایجاد چیزی است که به «قطب دیجیتال خزر» موسوم شده است.

کابل داده از بستر دریاچه خزر در حدود 400 کیلومتر طول خواهد داشت و ظرفیت انتقال داده هم در حدود 6 ترابایت در ثانیه برآورد می‌شود. این پروژه گام بزرگی در مسیر ایجاد یک جامعه باز اطلاعاتی در منطقه اوراسیا و توسعه خدمات اینترنت است که موجب تقویت توسعه اقتصادی در منطقه خواهد شد.

تولشوف گفت: بسیاری از شرکت‌های انگلیسی به این پروژه علاقه‌مند هستند. این شرکت‌ها در زمینه احداث و مدیریت چنین پروژه‌هایی تخصص دارند. در عین حال دادن شانسی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای مشارکت در این پروژه نیز در دست بررسی است. ایجاد فیبر نوری فراخزر فرصت‌های جدیدی برای توسعه اقتصادی هر دو کشور ایجاد خواهد کرد و همچنین بر فعالیت‌های کسب و کار در منطقه خزر هم تاثیر خواهد داشت.

شرکت‌کنندگان در نشست مزبور درباره راهبردهای  جذب سرمایه‌گذاری خارجی و شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت، آمازون، فیسبوک و اپل و نیز شرکت‌های محلی قزاقستانی بحث و بررسی کردند. شرکت «قزاق اینوست» که آژانس ملی در قزاقستان در زمینه جذب سرمایه‌گذاری است از سرمایه‌گذاران در طول مدت اجرای پروژه حمایت خواهد کرد.

با این حال این پروژه نیازمند تضمین یک منبع برق است که برای تامین جریان مداوم برق مرکزهای داده ضروری خواهد بود و بدون غلبه بر این مانع پروژه قابل اجرا نخواهد بود و انتظار می‌رود مشارکت‌کنندگان ظرف مدت یک ماه نقشه‌راهی برای پرداختن به این موضوع تهیه کنند.

اپراتورهای مخابراتی قزاقستان و جمهوری آذربایجان هم‌اکنون کنسرسیومی تشکیل داده و توافقنامه‌ای برای اجرای پروژه فراخزر امضا کرده‌اند. تاریخ پیش‌بینی شده برای راه‌اندازی خطوط ارتباطی فیبر نوری در حدود پایان سال 2021 است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا