آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: هیات حاکمه جمهوری آذربایجان درک عاقلانه تری از تحولات منطقه داشته باشد

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هرگونه تغییر در مرزبندی‌ها به امنیت و ثبات منطقه آسیب می‌زند، گفت: نیاز است هیات حاکمه آذربایجان درک عاقلانه تر و منطقی تری از تحولات منطقه داشته باشد و بر اساس القائات رژیم صهیونیستی حرکت نکند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص تحولات میان ایران و آذربایجان، اظهار کرد: هر گونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه، به مجموعه ای از بی نظمی ها منجر می شود و این بی نظمی چه در حوزه آذربایجان و چه در حوزه عراق و افغانستان، می تواند به بی ثباتی، جنگ و ناامنی دامن بزند. اگر به تاریخ اروپا هم نگاه کنید، جنگ جهانی اول و دوم با همین تنش ها و چالش ها و تلاش برای تغییر خطوط مرزی و همسان سازی مرزها با پراکندگی قومی، شروع شد.

او با بیان اینکه دامن زدن به مسایل قومی و تغییرات در ژئوپلتیک منطقه خطرناک است، گفت: مطمئنا کشورهایی که به دنبال این تغییرات هستند، خودشان دچار آسیب‌های اساسی خواهند شد چراکه زمینه و استعداد بروز تنش در همه کشورها وجود دارد و آنچه که ما در مجلس به آن اعتقاد داریم این است که کشورهای همسایه نباید به دنبال تغییرات باشند چراکه آسیب های جدی به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی کشورها، اظهار کرد: به همان میزان که برای ما تمامیت ارضی عراق و ارمنستان مهم است، تمامیت ارضی ترکیه و آذربایجان هم مهم است؛ لذا سیاست اصولی و منطقه ای ایران برای همه کشورهای همسایه، حفظ تمامیت ارضی و دوری از تنش های قومی و مذهبی و روی آوردن به ثبات و صلح در منطقه است. زمان اشغال کویت توسط صدام حسین، با وجود اینکه کویت حامی صدام حسین در جنگ با ایران بود، اما باز هم از تمامیت ارضی کویت حمایت کردیم و در تعاملات و تنش های افغانستان و آذربایجان هم همین اعتقاد را داریم و امیدواریم ترکیه و آذربایجان دچار خطای محاسباتی در منطقه نشوند که بخواهند با تغییر در مرزبندی های مذهبی، سیاسی و قومی تنش را ایجاد کنند چون اگر تنش ایجاد شود، به توسعه، امنیت و پیشرفت همه کشورهای منطقه آسیب خواهد زد.

رحیمی جهان آبادی در خصوص ردپای اسراییل در تحولات منطقه، اظهار کرد: یکی از راهبردهای اساسی اسراییل ایران هراسی در خاورمیانه است و علی‌رغم اینکه خودش سلاح اتمی دارد، ایران را به فعالیت های اتمی متهم می کند؛ علی رغم اینکه خودش اشغال کننده خاک لبنان، مصر، اردن و سوریه است، ایران را به دخالت در امور سایر کشورها متهم می‌کند. اسراییل در انزوا و سراشیبی سقوط قرار دارد و بعد از سال ها احساس می کند که مشروعیت مردمی و بین المللی و حتی توان مقاومت ندارد و من فکر می کنم سیاست اساسی اسراییل ایجاد اختلاف بین ایران با عربستان، ترکیه و اذربایجان و همه کشورهای اسلامی است تا بتوانند از طریق ترس و آشوب، در این کشورها نفوذ کند. سیاست اسراییل به منافع آذربایجان آسیب می زند درحالی که مشترکات دینی و اقتصادی بسیاری با آذربایجان داریم و تاریخ و فرهنگ و هویت ما در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌کند و امیدواریم رفتار آنها عاقلانه باشد و دچار خطاd محاسباتی در خصوص ایران نشوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من این تنش باید از طریق گفت و گو حل شود؛ مشکلات از طریق گفت و گو قابل حل است و اگر کسی جز این را به آذربایجان توصیه می‌کند، خیرخواه این کشور نیست؛ بنابراین نیاز است هیات حاکمه آذربایجان درک عاقلانه تر و منطقی تری از تحولات منطقه داشته باشد و بر اساس القائات رژیم صهیونیستی حرکت نکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا