مصاحبه

دانشمند ایرانی: آذربایجانی ها تمایل خود برای آزادسازی قره باغ را باید با اعمال شان به اثبات برسانند

” اکبری جدی ” استاد دانشگاه تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار «سلام نیوز» گفته است : مناقشه قره باغ حادثه دردناک و غم انگیز برای ماست. صدها هزار تن از خواهران و برادران مسلمان ما از آن منطقه آواره گشته اند.

وی گفته است که من خودم با آنها دیدار و صحبت کرده ام و با مشکلات آنها از نزدیک آشنا شده ام. واقعاً نیز این یک نگرانی و فاجعه بزرگی برای ماست. در ایران همواره اذان قاضی قره باغ پخش می شود. ما در نقشه آذربایجان قره باغ را به عنوان اراضی آذربایجان نشان می دهیم نه اراضی ارمنستان. نکته بسیار مهمی در باره چشم انداز حل مناقشه قره باغ وجود دارد. یک ملت باید حق خود را بطلبد. به عنوان مثال، فلسطینیان در طول سال ها مبارزه می کنند و هر سال شهید می دهند. موفق شدند تا قطعه ای از اراضی خود را بازگرداندند و دولت خود را تأسیس کنند. امروز مقاومت فلسطین در مقابل اسراییل قرار دارد و اسراییل جرأت اشغال اراضی دیگری را ندارد. معلوم است که در جنگ لبنان، حزب الله، اسراییل را از سرزمینی که 20 سال تحت اشغالش بود، بیرون رانده است. اسراییل با تلفات بزرگ و با ذلت از آنجا خارج شده است. اگر ملت و مردم مایل به دستیابی به حق خود داشته باشد، حکومت نیز با مردم و ملت خود کنار می آید. بیگانگان نیز به این ملت، مردم و حکومت احترام قایل خواهند شد. به نظرم، در مناقشه قره باغ مهم ترین مورد این است که آذربایجانی ها باید خودشان به جوش آیند. ما چرا و به چه دلیلی مقاومت موجود در فلسطین و لبنان را در آذربایجان و قره باغ نمی بینیم؟ اگر کسی که برای حق خود احترام قایل نشود، نمی توان چنین انتظاری را از دیگران داشت. اگر با هر کس در ایران صحبت کنید قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان می داند و می گوید که قره باغ در نتیجه جنگ ارمنستان و آذربایجان از سوی ارامنه اشغال شده است. این موضوع در ایران به حد کافی روشن است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد برخورد متفاوت ایران نسبت به مناقشه ارمنستان و آذربایجان و مناقشه اسراییل و فلسطین گفت: در اینجا یک فرق بزرگی وجود دارد. ما اسراییل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسیم و ما هیچ رابطه ای با اسراییل نداریم. بر خلاف آن، آذربایجان و ارمنستان دو کشور همسایه ما هستند. ارمنستان را به عنوان یک کشور به رسمیت می شناسیم و دارای روابط با این کشور هستیم. از این رو، فرقی بین اسراییل و ارمنستان برای ما وجود دارد که این امر در روابط و برخوردمان خود را نشان می دهد. در جریان جنگ 33 روزه در لبنان ما به طور آشکار به حزب الله کمک کردیم و در حد توان به فلسطین نیز کمک می کنیم. از این پس نیز هر کس به جنگ با اسراییل برخیزد ایران همواره به آن کمک خواهد کرد. این موضع مشخص ماست. موضع رهبر ما در قبال مسأله قره باغ نیز مشخص است. این موضع نیز این است که بدون تردید ایران در این مناقشه از موضع عادلانه آذربایجان حمایت می کند. ما همواره اعلام می کنیم که این مناقشه باید به طور عادلانه حل و فصل شود. وضعیت فعلی در رابطه با این مناقشه را غیر قابل قبول می دانیم و اصرار می کنیم که حق مظلومان باید احیا شود، سرزمین ها باید از اشغال آزاد شوند و تمامیت ارضی آذربایجان باید احیا گردد.

به گفته وی، ارمنستان نیز برای ایران کشور همسایه است و روابط دوجانبه بین دو کشور وجود دارد. ولی اسراییل هیچ رسمیتی به عنوان یک کشور برای ایران ندارد. آذربایجان جایگاه ویژه ای برای ایران دارد و با ارمنستان قابل مقایسه نیست. ما دارای مشترکات عمیق فرهنگی، تاریخی و دینی با آذربایجان هستیم. اگر رهبران آذربایجان اعلام کنند که نیاز به کمک ایران دارند ما از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. ایران در دوران جنگ قره باغ به آذربایجان کمک کرده است. اگر چه به دلایلی این موضوع مخفی می شود، ولی این یک واقعیت است. ما باز هم آمادگی برای هر گونه کمکی داریم. ولی مهم تر از همه باید ملت و مردم مظلوم قره باغ باید بازگردانی قره باغ را بخواهند و خواسته خود را به طور قاطع مطرح کند و این خواسته خود را با اعمال خود به اثبات برسانند. سپس باید رهبران دولت آذربایجان نیز این خواسته مردم را مد نظر قرار دهند که اقدامات لازم انجام گیرد. بازگرداندن حق پایمال شده با خوشی و سلام و صلوات غیر ممکن است. باید اقدامات لازم در این رابطه انجام گیرد. اگر مردم آذربایجان عزم خود را به نمایش بگذارند همه در ایران به طور صمیمانه می خواهند که در این کار به حق، به آذربایجان کمک کنند تا مناقشه به طور عادلانه حل و فصل شود و مظلومان قره باغ به سرزمین های خود بازگردند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا