اخبارقفقاز شمالی

طرح عربستان برای انتقال تروریست‌های سوریه به قفقاز شمالی

سازمان اطلاعات عربستان تحت فشار آمریکا و البته به دلایل خطراتی که از بازگشت این تروریست‌ها احساس می‌کند، در صدد استقرار آنان در منطقه قفقاز شمالی است

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه خبری النخیل، هر چند سازمان اطلاعات عربستان در طول سه سال گذشته در انتقال تروریست‌ها از نقاط مختلف جهان به ویژه چچن و افغانستان و نیز کشورهای آفریقایی به سوریه نقش مهمی داشت، اما اکنون به دلیل برخی فشارها و خطراتی که از بازگشت این تروریستها  احساس می‌کند، در صدد استقرار آنان در منطقه قفقاز شمالی است.

عربستان در سه سال گذشته سخت تلاش کرد با همکاری گروه‌های تروریستی سوریه، عناصر تروریست را به داخل این کشور منتقل کند تا  با نظام بشار اسد مبارزه کنند.
در همین ارتباط، آمار رسمی  کشورهای غربی حاکی از این است که حدود 8 هزار و 500 تا 9 هزار تروریست از 70کشور جهان عازم سوریه شدند که از این تعداد حدود دو هزار نفر از کشورهای اروپایی بودند.
توزیع آماری این تعداد به شرح زیر است:
412 نفر از فرانسه
366 نفر از انگلیس
296 از بلژیک
240 نفر از آلمان
152 نفر از هلند
95 نفر از اسپانیا
95 نفر از سوئد
84 نفر از دانمارک
60 نفر از اتریش
50 نفر از ایتالیا
40نفر از نروپ
26 نفر از ایرلند
20 نفر از فنلاند
یک نفر از لوکزامبورگ
اما پس از اینکه کشورهای غربی به خطرات بازگشت این گروه‌های تروریستی به کشورهای خود در اروپا پی بردند، عربستان– در چارچوب برنامه غربی- سعودی- و به دو دلیل حمایت خود از تروریست های مستقر در سوریه را کاهش داد، این دلایل عبارتند از:
نخست: فشارهای آمریکا بر نظام عربستان به منظور جلوگیری از اعزام تروریست ها به سوریه و توقف حمایت از آنان.
این فشارها در برکناری بندر بن سلطان (مهم ترین عنصر گسترش ترویست در جهان) از پست خود نمود یافت.

دوم: سعودی‌ها از بازگشت تروریست‌هایی که از عربستان عازم سوریه شدند، نگران بودند به ویژه اینکه این تروریست‌ها  در فنون رزمی و هجومی مهارت به دست آورده  و بازگشت آنان برای نظام سعودی نیز خطر ساز خواهد بود.
بنابراین عربستان در این شرایط سه گام اصلی را اتخاذ کرد:
نخست اینکه سفارت عربستان در ترکیه بازگشت تروریست های سعودی از سوریه به ترکیه و از آنجا به خاک کشور خود را ساماندهی کند و نظارت امنیتی بر آنان را بر عهده داشته باشد.
دوم: استقرار تروریست های سعودی در مناطق دور از مناطق تماس با ارتش سوریه (بر اساس تجربه مبارزان سعودی در افغانستان).
سوم: انتقال تروریست‌های سعودی به مناطق قفقاز شمالی و جنوب روسیه به منظور احیای جنبش‌های جهادی چچن در این مناطق و نیز متزلزل کردن امنیت روسیه.
اما نقشه انتقال تروریست‌های سعودی از سوریه به چچن درچارچوب توافق ترکیه و عربستان طراحی شده و عملا نیز نشانه های موجود، حاکی از آغاز اجرای آن است.
نکته قابل ملاحظه اینکه پرونده انتقال تروریست های سعودی از سوریه به قفقاز شمالی برای سعودی ها تا جایی مهم و حیاتی است که پادشاه عربستان شخصا دستورهای مربوط به آن را صادر کرده است.
انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا