اخبارایران

در مورد فاجعه خوجالی در پارلمان ایران گفتگو می شود

در حال حاضر درباره بررسی فاجعه خوجالی در پارلمان ایران بین دو كشور مذاكراتی انجام می گیرد. این موضوع در حال بررسی می باشد و ما باید منتظر نتیجه آن باشیم.

 مرکز فرهنگی قفقاز/ به نقل از آناج،  محسن پاك آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با پرتال خبری «گون .آذ» با اشاره به سالگرد انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران انقلابی بود كه منجر به وقوع تحولاتی عظیم نه تنها برای مردم ایران، بلكه برای تمام جهان گردید. انقلاب اسلامی در واقع پدیده ای جدید در عرصه بین المللی بود. بدین معنی كه در آن زمان در بخش عظیمی از جهان، كمونیسم و بلوك شرق وجود داشت و در بخش دیگر آن نیز پدیده ای چون لیبرال دموكراسی حكمفرما بود كه  هردو در صدد زدودن دین از حیات انسان ها و یا معرفی آن به گونه ای دیگر بودند. در چنین زمانی انقلاب اسلامی پیروز شد و این انقلاب در واقع در سایه متحد شدن مردم ایران زیر پرچم دین به پیروزی رسید.رژیم شاهنشاهی سابق ایران دو عیب بزرگ داشت. یكی استبداد بود. بدین معنی كه در داخل كشور هیچ گونه آزادی از جمله آزادی های انسانی وجود نداشت. همه چیز تحت كنترل رژیم شاهنشاهی قرار داشت. علمای دینی و روشنفكران و انسان های آزادی خواه در زندان ها به سر برده و تحت شكنجه بودند. آیت الله (امام) خمینی رهبر این انقلاب در تبعید به سر می برد. یك دیكتاتوری مطلق در ایران حاكم بود. همه ثروت های نفتی كشور تحت كنترل خانواده شاه قرار داشت. شاید برای شما باوركردنی نباشد، ولی بعضا خوراك های مورد نیاز برای برپایی ضیافت ها برای شاه را از فرانسه می آوردند.این در حالی بود كه بخش عظیمی از اهالی كشور در فقر و گرسنگی به سر می بردند. عیب دوم، وابستگی رژیم شاه به نیرو‌های خارجی بود. ثروت های كشور توسط آمریكا و اروپا چپاول می شد. عناصری نیز وجود داشتند كه با کمک بیگانگان در صدد تجزیه ایران بودند. در چنین زمانی مردم ایران تحت رهبری (امام) خمینی انقلاب كردند و شعار اصلی آنها آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی بود. ما شعارهایمان را بلافاصله پس از پیروزی انقلاب ، تحقق بخشیدیم. فروش نفت به اسراییل را قطع كردیم. در دوران شاه، این نفت به گلوله تبدیل می شد كه به سوی مردم فلسطین نشانه می رفت. ایران از آن زمان تا كنون مسئله فلسطین را همواره در دستور کار نگه داشته است.

پس از انقلاب، آزادی بیان و آزادی مطبوعات در كشور ما برقرار و به وابستگی ایران از خارج پایان داده شد. در بخش اقتصادی ، می توانم بگویم كه ما پس از انقلاب شروع به فروش مستقل نفت خود كردیم و درآمدهای حاصله را متوجه ارتقای سطح رفاه مردم نمودیم. من به همین دلیل می گویم كه انقلاب ایران هم در داخل كشور و هم در عرصه بین المللی اثرات خود را گذاشته است.سفیر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان و تحریم های غرب و توافق ژنو افزود: به نظر ما، گام مثبت و مهمی برداشته شده است. در طول سال های متمادی اعلام می كردیم كه هدف ما از تولید انرژی هسته ای دستیابی به سلاح هسته ای نیست.بیان می كردیم كه برنامه هسته‌ای  ایران جنبه صلح آمیز دارد و برای توسعه و رفاه كشور در نظر گرفته شده است. اكنون كشورهای شركت كننده در مذاكرات ژنو در قالب 5 +1 نظر ما را پذیرفته اند و می گویند مطمئن شده اند كه ایران قصد دستیابی به سلاح هسته ای ندارد. ما قبلا نیز بر این باور بودیم كه فشارهای وارده به ایران جنبه سیاسی دارد و ارتباطی با سلاح هسته ای ندارد. اینک كشورهای غربی تصمیم گرفته اند تحریم های اعمالی علیه ایران را تا حدودی كاهش دهند. ایران نیز با امضای خود تعهد كرد كه برنامه هسته‌ای خود را تا حدودی محدود نماید. ما معتقدیم كه این توافقات منجر به ایجاد اعتماد متقابل و از سر گیری و گسترش یك همكاری بین ایران و غرب به ویژه در زمینه اقتصادی خواهد شد.

در نتیجه این توافق شركت ها و كارفرمایانی كه در گذشته در ایران سرمایه گذاری كرده، ولی متعاقبا در رابطه با تحریم ها فعالیت شان را در ایران متوقف كرده بودند، دوباره به ایران باز می گردند.ایران اقتصاد قدرتمندی دارد. به این دلیل است كه توانست حدود ده سال در مقابل تحریم ها دوام بیاورد. در حال حاضر بخشی از تحریم ها لغو شده است و ما امیدواریم كه در آینده قسمت بیشتر آن لغو شود كه این مهم توسعه اقتصادی و شكوفایی كشورمان را شتاب بیشتری خواهد بخشید. ما پس از انقلاب اعلام كرده ایم كه قصد داریم با همه كشورهای جهان به جز اسراییل مناسبات دوستانه برقرار كنیم. ما امروز آماده برقراری روابط با همه كشورهای  جهان بر اساس احترام متقابل هستیم.سفیر کشورمان در رابطه با همكاری بین آذربایجان و ایران در سال جاری گفت: امروز مناسبات كشور ما با كشورهای همسایه نیز رو به توسعه گذاشته است. در حال حاضر گردش تجاری 500 میلیون دلاری با آذربایجان داریم. می توانیم آن را به 2 میلیارد دلار برسانیم.بر این باوریم كه در آینده همكاری اقتصادی دو كشور رشد و توسعه خواهد یافت. ما داریم نشانه‌هایی از آن را مشاهده می كنیم. به عنوان مثال، كارفرمایان هر دو كشور آمادگی خود را برای تلاش های متقابل اعلام داشته اند. ما در نظر داریم در سال جاری روزهای فرهنگی را به طور متقابل در هر دو كشور برگزار نماییم. در عرصه بین المللی هر دو كشور از مواضع همدیگر حمایت می كنند.گمان می كنیم كه در سال جاری تعداد آذربایجانی هایی كه به ایران سفر می كنند، افزایش یابد. در جهت گسترش همكاری بین رسانه های دو كشور نیز كارهایی انجام داده ایم. انتظار داریم كه سفرهای متقابل مقامات بلندپایه و نیز رهبران دو كشور در سال جاری انجام گیرد. گذشته از این، برگزاری اجلاس كمیسیون مشترک اقتصادی نیز در دستور كار قرار دارد. كلا فكر می كنم كه سال جاری برای مناسبات بین دو كشور سالی پرحاصل باشد .محسن پاك آیین در ادامه در پاسخ افزود: ما بار دیگر همدردی خود را با مردم آذربایجان در رابطه با فاجعه خوجالی اعلام می كنیم. نمایندگان پارلمان كشور ما می توانند به طور مستقل نظرات خود را در ارتباط با این فاجعه بیان كنند و با آذربایجان اظهار همدردی نمایند. در حال حاضر درباره بررسی فاجعه خوجالی در پارلمان ایران بین دو كشور مذاكراتی انجام می گیرد. این موضوع در حال بررسی می باشد و ما باید منتظر نتیجه آن باشیم.سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در رابطه با مناقشه قره‌باغ كوهستانی نیز گفت: مناقشه قره‌باغ كوهستانی مناقشه ای بین دو كشور ارمنستان و آذربایجان است و باید از طریق مذاكرات صلح امیز حل شود. ما در حال حاضر از برگزاری مذاكرات در سطح عالی استقبال می كنیم و آن را مثبت ارزیابی می نماییم. بر این باوریم كه حل این مناقشه برای ثبات منطقه بسیار مفید خواهد بود. ما آمادگی خود برای کمک برای حل هر چه زودتر این مناقشه را اعلام کرده ایم. معتقدیم كه گروه مینسك در بیست سال گذشته نتوانسته است گامی مثبت در این مسیر بردارد. این معضل مسأله ای درجه دوم و شاید هم درجه سوم برای كشورهای  گروه مینسك می باشد.

برخی كشورهای عضو گروه مینسك كه خارج از منطقه هستند، حفظ وضعیت «نه صلح و نه جنگ» را مناسب تر می دانند. زیرا آنها از این طریق به هر دو كشور اسلحه می فروشند، از این رو تمایل چندانی به حل مناقشه از خود نشان نمی دهند. این در حالی است كه كشورهای منطقه علاقه بیشتری نسبت به حل این مسأله دارند. زیرا وقوع هر گونه حوادث ناگوار در منطقه باعث بروز خطر جنگ می‌شود.بر این باوریم كه این مناقشه را با مشارکت كشورهای منطقه از جمله ایران، تركیه و روسیه می توان حل نمود. اصل حل مرحله ای این مناقشه در سال 2007 در شهر مادرید پیشنهاد شد كه می توانست منجر به نتیجه ای شود، ولی اجرا نشد. زیرا گروه مینسك علاقه چندانی نسبت به این نحوه حل مناقشه ندارد. ایران در ارتباط با حل مناقشه قره‌باغ كوهستانی طرحی دارد، ولی این طرح تنها در صورتی مفید خواهد بود كه آذربایجان و ارمنستان از آن حمایت كنند. تا قبل از آن ما مایل به علنی كردن این طرح نیستیم. ولی با وجود آن، با كشورهای منطقه در این مورد مذاكره  می کنیم. باید منتظر باشیم و ببینیم كه مسیر بعدی حوادث چگونه خواهد بود.پاك آیین در پایان به اشاره به وضعیت دریاچه ی ارومیه خاطرنشان ساخت: بازگرداندن دریاچه ارومیه به وضعیت قبلی یكی از مسایل اصلی دولت به ریاست حسن روحانی رییس جمهور می باشد. این دریاچه در ایران قرار دارد، لذا ما در این رابطه احساس نگرانی بیشتری می كنیم. دولت وجوه هنگفتی برای جلوگیری از خشك شدن دریاچه و افزایش آب های آن اختصاص داده است. در حال حاضر سوق دادن آب ها به سوی این دریاچه آغاز شده است.قسمتی از تحقق این هدف در دست دولت است و بخشی دیگر بستگی به طبیعت دارد، منظور من بارش برف و باران است. اگر برف و باران زیاد بیاید، این وضعیت به اجرای طرح دولت كمك خواهد نمود. در ایران نه تنها دریاچه ارومیه، بلكه سایر رودها و دریاچه ها نیز در رابطه با خشكسالی با خطر خشك شدن مواجه هستند. جلوگیری از این روند یكی از اساسی ترین وظایف دولت می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا