آذربایجاناخبار

شورای اروپا از باکو خواست هرچه سریعتر زندانیان سیاسی را آزاد کند

 کمیسر حقوق بشر شورای اروپا گفت افرادی که براساس « جرایم بی اساس و اغلب به علت بیان عقاید انتقاد آمیز علیه مقامات زندانی شده اند، نباید فراموش شوند. »

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری فرانسه ،شورای اروپا روز چهارشنبه از جمهوری آذربایجان خواست «هرچه سریعتر» کسانی را که به علت فعالیت ها یا عقاید سیاسی خود زندانی شده اند آزاد کند.

شورای اروپا به مناسبت چهارمین سالگرد بازداشت ایلکین رستم زاده Ilkin Rustemzade فعال و وبلاگ نویس اهل جمهوری آذربایجان این درخواست را مطرح کرده است.

ایلکین رستم زاده از ۱۷ مه ۲۰۱۳ در بازداشت است. وی به اوباشگری و شرکت احتمالی در یک ویدیوی طنز (‌ به نام هارلم شیک Harlem Shake ) محکوم شد. این ویدیو در باکو تهیه شده بود.

نیلس موئیزنیکس Nils Muiznieks کمیسر حقوق بشر شورای اروپا گفت افرادی که براساس « جرایم بی اساس و اغلب به علت بیان عقاید انتقاد آمیز علیه مقامات زندانی شده اند، نباید فراموش شوند. »

بر اساس این گزارش ، وی « از مقامات آذربایجانی درخواست کرد وظایف خود در خصوص حقوق بشر را رعایت کنند و هرچه سریعتر همه کسانی را که به علت بیان عقاید یا یک فعالیت مدنی مشروع زندانی شده اند آزاد کنند. »

موئیزنیکس با اشاره به شمار بسیاری از وبلاگ نویسان یا مخالفان که به علت عقاید خود دستگیر شده اند گفت :« اوضاع در جمهوری آذربایجان همچنان نگران کننده است. »

وی به ویژه به مهمان حسین اف Mehman Huseynov فعال حقوق بشر که از سوم مارس در بازداشت است اشاره کرد.

حسین اف که مدیریت سازمان غیردولتی « مؤسسه آزادی و امنیت خبرنگاران » را به عهده دارد به علت توهین و افترا به دو سال زندان محکوم شد.

وی به علت شکایت یک مأمور پلیس منطقه ای در باکو محاکمه شد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که این وبلاگ نویس ماه ژانویه اعلام کرده بود توسط مأموران پلیس ربوده و شکنجه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا