آذربایجاناخبار

شهردار شهر صهيونيستي عکا جمهوری آذربایجان را به جنگ با ارمنستان تشويق کرد

شيمون لانکري، فرماندار شهر «عکا»  در مصاحبه با خبرگزاري دولتي آذرتاج گفت : « اميدوارم جمهوري آذربايجان به زودي اراضي اشغال شده اش را آزاد کند

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به  نقل از خبرگزاري آذرتاج، شهردار عکا گفت : « جمهوري آذربايجان کشوري لائيک و فانوس دريايي پيشرفت جهان اسلام است. من بارها تکرار کرده ام که در مناقشه ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان درباره قره باغ کوهستاني ، طرفدار مردم جمهوري آذربايجان هستم. حوادث اخير در اين مناقشه يک بار ديگر نشان داد که جمهوري آذربايجان، شرايط نامشخص «وضع موجود» را تحمل نخواهد کرد. به همين علت، موضع جمهوري آذربايجان را منطبق با اصول حقوق بين الملل مي دانم.» 

شيمون لانکري افزود : « ما اسراييلي ها ماهيت ترور و جنگ را به خوبي مي شناسيم. در شهري که من بر آن رياست مي کنم (شهر عکا)،  چند سال قبل، با حمايت بنياد حيدرعلي اف،  نمايشگاه عکس هاي مستند فاجعه خوجالي در چارچوب پويش «عدالت براي خوجالي» برگزار شده بود. اين نمايشگاه عکس که وحشي گري ارمني ها عليه ملت آذربايجان را منعکس مي کرد، مرا خيلي ناراحت کرد. اميدوارم که ملت آذربايجان اراضي اشغال شده اش را به زودي آزاد خواهد کرد و آوارگان آذربايجان به خانه هاي خود بازخواهند گشت.» 

فرماندار شهر عکا  با عرض تسليت دولت و ملت اسراييل به خانواده هاي سربازان جان باخته ارتش جمهوري آذربايجان و ابراز همدردي با آنها گفت : « از طرف ملت اسراييل و فرمانداري شهر عکا  و از طرف جمعيت پرشمار آذربايجاني هاي شهر عکا،  به خانواده هاي جان باختگاني که در يکي از تعيين کننده ترين مقاطع تاريخ آذربايجان در راه تماميت ارضي آذربايجان جان دادند، با تاثر عميق تسليت مي گويم و حزن و اندوه خود را در غم آنها اعلام مي کنم.» 

شيمون لانکري گفت : « يک سال قبل در سفر به جمهوري آذربايجان، وجود ميهمان نوازي و تساهل و چندفرهنگ گرايي را در اين کشور لمس کردم.  کساني که از جمهوري آذربايجان آمده اند و يهوديان کوهستاني آذربايجان، مرا با  کشوري بنام جمهوري آذربايجان آشنا کرده اند.  آنها هميشه در اسراييل مي گويند که در جمهوري آذربايجان هيچ گاه يهودستيزي وجود نداشته است. من افتخار مي کنم که دوست آذربايجان هستم. اميداورم که مناقشه ميان آذربايجان و ارمنستان از طريق صلح حل شود. دولت اسراييل بارها اعلام کرده است که به تماميت ارضي جمهوري آذربايجان احترام مي گذارد. امروز ملت دولت اسراييل در کنار ملت آذربايجان قرار دارد. » 

همچنين خبرگزاري آذرتاج ، از ديدار هياتي اعزامي اتحاديه روزنامه نگاران اسراييل به جمهوري آذربايجان با علي حسن اف، معاون نخست وزير و رييس کميته دولتي آوارگان جمهوري آذربايجان در باکو خبر داد

علي حسن اف در اين ديدار گفت : « تا زمان حل مناقشه قره باغ، بايد سازمان هاي انساندوستانه بين المللي در جمهوري آذربايجان فعاليت کنند. از آن جمله، چند سازمان خيريه يهودي نيز در جمهوري آذربايجان فعاليت دارند.» 

در اين ديدار، پس از پاسخگويي علي حسن اف به سوالات خبرنگاران اسراييلي، لئو اسپيواک، مدير انجمن بين المللي اسراييل-آذربايجان ، ( AzIz ) از جمهوري آذربايجان بخاطر شرايطي که براي يهوديان در اين کشور فراهم شده است، تشکر و نسخه اي از نشريه اين سازمان را به علي حسن اف هديه کرد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا