آذربایجاناخبارایران

شعبه دانشگاه آزاد با مسئولیت دانشگاه آزاد تبریز در جمهوری آذربایجان راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی از ماموریت محوله جدید به دانشگاه آزاد تبریز خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد تبریز ماموریت دارد شعبه دانشگاه آزاد را در جمهوری آذربایجان و باکو راه‌اندازی کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، عزیز جوانپور در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به فرا رسیدن سی و پنجمین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد تبریز اظهار داشت: این دانشگاه جزو نخستین واحدهای دانشگاه آزاد در کشور بوده و امروزه هم در ارزیابی‌ها به عنوان رتبه‌های بر‌تر دانشگاه آزاد است و باید از پتانسیل‌های تبریز برای ارتقای این واحد استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد زمانی پاسخگوی مطالبات آموزشی و علمی بود که بیش از ۳۰۰ هزار فارغ‌التحصیل تقدیم کرده است افزود: امروز رسالت ما پژوهش است چرا که در تولید علم باید در منطقه اول شویم و دانشگاه آزاد نقش موثری در این مسیر دارد.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد با توجه به نیاز جامعه باید حرکت کند گفت: کارآفرینی، تقویت شرکت‌های دانش بنیان و ارزش افزوده آفرینی جزو رسالت‌ها و نیازهای روز این دانشگاه است که باید از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد در اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی به خوبی بهره‌گیری کنیم.

جوانپور با بیان اینکه دانشگاه آزاد باید مسئله محور باشد تصریح کرد:  مشکلات کمبود دانشجو نباید ما را در مسیر خطیر ادای دِین به جامعه در حوزه صنعت و دانشگاه غافل کند و باید با تدابیر جدید این برهه را رد کنیم.

وی در پاسخ به سوالی با اشاره به اینکه ساختمان بیمارستان امام سجاد دانشگاه آزاد آماده بهره‌برداری است، ادامه داد: بخشی از تجهیزات بیمارستان زکریای دانشگاه آزاد به بیمارستان امام سجاد منتقل شده که با تکمیل تجهیزات که حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، این بیمارستان به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حوزه پزشکی رشته دندانپزشکی را در واحد تبریز راه‌اندازی کردیم گفت: بیش از ۶۰ دانشجوی دندانپزشکی در یونیت‌های دندانپزشکی بیمارستان امام سجاد(ع) در حال ارائه خدمات هستند.

وی در ادامه بر جهت‌دهی پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد استان تاکید کرد و گفت: پایان نامه باید در جهت برطرف کردن مشکلات و نیازهای جامعه باشد تا این پایان نامه‌های ارشد و دکتری نتایج عملی داشته باشند.

جوانپور تولید علم جهت‌دار را نیاز امروز دانشگاه آزاد دانست و افزود: تشویق اساتید در گذشته بر مبنای انتشار مقالات بود ولی امروز تولید علمی مقالات باید تجاری‌سازی شده و به تولید محصولات دانش‌بنیان منجر شود که رتبه‌بندی اساتید بر این اساس صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات دانشگاه آزاد، برگزاری تئوریک کلاس‌ها و نبود مهارت‌آموزی است، ابراز داشت: برگزاری دوره‌های کارآموزی در کارخانجات باید دانشجو را به صورت کاربردی و آچار به دست تربیت کند که در مذاکره با صنایع این خلأ برطزرف می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۲۳ هزار دانشجو در واحد تبریز در حال تحصیل هستند خاطرنشان کرد: ۲۶۳ رشته در دانشگاه آزاد استان برقرار است و ۱۱۸ رشته کار‌شناسی ارشد و ۵۶ رشته دکترای تخصصی داریم که ۵۱۷ هیئت علمی و ۷۰۰ کارمند مشغول ارائه خدمات در این دانشگاه هستند.

وی با بیان اینکه ۸۵ هزار نفر تنها از واحد تبریز تاکنون فارغ التحصیل شده‌اند اضافه کرد: تحصیل همزمان تا ۳۸ هزار دانشجو را در تبریز تجربه کرده‌ایم ولی اکنون ۲۳ هزار دانشجو داریم که در عوض تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است.

جوانپور ادامه داد: اکنون ۶۵ هزار دانشجو در استان داریم که قبلا تا ۱۴۰ هزار دانشجو داشتیم که این ظرفیت خالی است و باید با برنامه‌های کیفی سازی رشته‌ها از این موقعیت برای دانشگاه آزاد فرصت‌سازی کنیم.

این مقام مسئول ارشد دانشگاه آزاد استان با تاکید بر اینکه امروزه رویکرد دانشگاه آزاد به سمت پژوهش محوری سوق یافته است خاطرنشان کرد: از طرح‌های تحقیقاتی درآمدزای اساتید و دانشجویان با خارج از دانشگاه حمایت می‌کنیم تا هم مشکلات جامعه را برطرف کنیم و هم به عنوان منبع درآمد پایدار جدید تعریف کنیم.

وی با اشاره به وجود تعدادی از رشته‌های کم طرفدار و کم متقاضی که حدود ۳۰ رشته است، گفت: رئیس دانشگاه آزاد دستور داده‌اند در این رشته‌ها برای ایجاد انگیزش ۵۰ درصد تخفیف ارائه شود.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی از ماموریت محوله جدید ولایتی به دانشگاه آزاد تبریز خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد تبریز ماموریت دارد شعبه دانشگاه آزاد را در جمهوری آذربایجان و باکو راه‌اندازی کند.

جوانپور ادامه داد: در این زمینه با سفیر ایران و مسئولان مرتبط در این حوزه رایزنی شده تا در رشته‌های مختلف که نیاز جمهوری آذربایجان است دانشجو تربیت کنیم که بیشترین تقاضا در رشته‌های پزشکی است.

وی در پایان  از تشکیل ناحیه‌های دانشگاه آزاد در استان برای آمایش رشته‌ای خبر داد و افزود: ۵ ناحیه در استان تشکیل می‌شود که با آمایش رشته‌ای تلاش می کنیم رشته‌های مشابه در یک ناحیه تکراری نباشد و با تمرکز هر رشته در یک ناحیه دانشگاهی، دانشگاه‌های این ناحیه هم افزایی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزادآذربایجان شرقی با اشاره به مطالعه استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای دانشگاه آزاد در استان برای بهره‌گیری بهینه از امکانات گفت: مثلا در اهر و کلیبر خوابگاه‌های دانشجویی خالی و مهمانسرای اساتید داریم که خالی است و می‌تواند در این مناطق که به عنوان مناطق گردشگری منطقه است به عنوان هتل یا اقامتگاه استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا