آذربایجاناخبارروسیه

الهام علی اف : « امروز روسیه در مقیاس جهانی ، عامل ثبات بخش است.»

الهام علی اف که در نشست غیررسمی کشورهای مشترک المنافع در مسکو شرکت کرده است از نقش روسیه در بازگشت ثبات به منطقه و همچنین دستاوردهای روسیه در عرصه بین المللی تمجید کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، الهام علی اف در سخنرانی خود در نشست غیررسمی «اتحادیه دولت های مشترک المنافع » در مسکو گفت : « روسیه کشور متحد کننده « دولت های مشترک المنافع» و کشور اصلی این اتحادیه است. به همین علت نیز طبیعی است که فرایندهای مثبت روسیه بر کشورهای عضو نیز تاثیر مثبت می گذارد. تحت رهبری ولادیمیر پوتین، روسیه در زمینه توسعه اجتماعی – اقتصادی به موفقیت های بزرگی دست یافته است. روسیه در صحنه بین المللی دارای نفوذ زیادی است و امروز در امور بین المللی، یکی از برجسته ترین نقش ها را ایفاء می کند. تحت رهبری شما ( پوتین) ثبات اجتماعی و سیاسی تامین شده و این نیز متکی به رضایت اجتماعی است.»
الهام علی اف افزود : « هیچ کس در (جمهوری) آذربایجان درباره اینکه شهروندان روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تصمیم درستی خواهند گرفت، تردیدی ندارد. ما به خوبی می دانیم که توسعه موفقیت آمیز مناسبات دوجانبه ، با نام شما ( پوتین) پیوند خورده است. بدون وجود ثبات اجتماعی – سیاسی ، دستیابی به موفقیت امکان ندارد. طی سال های اخیر حوادث خونین ، درگیری ها، تضادهای میان ادیان و اعتقادات و مناقشات قومی فراوانی را در دنیا شاهد بوده ایم. به همین علت نیز تمامی چشم انداز بین المللی موجود، درستی سیاست شما را یک بار دیگر نشان می دهد. به همین خاطر، امروز روسیه در مقیاس جهانی، عامل ثبات بخش است. »
در همین حال، روزنامه « ینی مساوات» در تحلیلی نوشت : « ( جمهوری) آذربایجان توانست در سال ۲۰۱۷، توازن در روابط خود با قدرت های بزرگ را حفظ کند. بی تردید، یکی از این قدرت ها نیز اتحادیه اروپاست که به علت الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، به همراه آمریکا ، چهار سال است که تحریم های شدیدی را علیه روسیه اعمال کرده است. این موضوع به تنهایی عامل مهمی است که سیاست باکو در مناسبات با قدرت های جهانی را پیچیده تر می کند. با درنظر گرفتن احتمال وخیم تر شدن مناسبات روسیه و آمریکا در سال آینده، این احتمال نیز وجود دارد که حفظ این سیاست خارجی برای (جمهوری) آذربایجان آسان نباشد. اما، معنای وضعیت موجود این نیست که (جمهوری) آذربایجان باید از سیاست همگرایی با دنیا و بخصوص حوزه اروپا-آتلانتیک صرف نظر کند و بخاطر با منافع روسیه، به هر فراخوانی ( از طرف غرب) بی اعتنا باقی بماند. تردیدی نیست که (جمهوری) آذربایجان نیز همانند کشور برادر ، ترکیه، قصد ندارد به تحریم ها علیه روسیه بپیوندد. به موازات این، منافع ملی مان ایجاب می کند که با بروز هر امکانی، سیاست خارجی مان را تنوع بخشیم تا در مدار غیرقابل بازگشت روسیه قرار نگیریم و تحت تاثیر آن نباشیم. دستکم در الگوی اتحادیه اروپا و آمریکا می توانیم در مقابل طرح های مکرآمیز مسکو، مصونیتی قابل اطمینان بیابیم. تردیدی نیست که ادامه مذاکرات ( باکو ) با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ در چارچوب توافق نامه چهارچوبی ( توافق نامه چهارچوب روابط باکو با اتحادیه اروپا) همین هدف را دنبال می کرد. درست که طرفین امسال بنا به دلایلی به نتایج واقعی دست نیافتند. اما، اگر در نظر داشته باشیم که ارمنستان که از اقمار روسیه است نیز با اتحادیه اروپا توافق نامه مشابهی را امضاء کرده است، این توافق نامه در سال ۲۰۱۸ می تواند برای (جمهوری) آذربایجان در این زمینه تعیین کننده باشد. براساس جدیدترین اطلاعات، هم باکو وهم بروکسل در این زمینه خوشبین هستند. »
ینی مساوات با اشاره به رضایت خاطر اتحادیه اروپا از سیاست چندفرهنگ گرایی دولت جمهوری آذربایجان و نقش این کشور در تلاش برای تامین امنیت انرژی اروپا ، افزوده است : « طرح انتقال گاز ( جمهوری) آذربایجان به اروپا، موجب ناراحتی روسیه می شود. زیرا، این طرح موجب کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه می شود.مهمتر اینکه در روسیه به خوبی می دانند که این طرح می تواند پیوندهای اقتصادی ، انرژی و سیاسی و ژئوپلتیک با غرب و اتحادیه اروپا ایجاد و (جمهوری) آذربایجان را از مدار روسیه دور کند. »
ینی مساوات با اشاره به مقاله ای از سایت «روسبالت» روسیه : « نوشته است در این مقاله باکو بطور خفیفی تهدید شده تا «عاقل» باشد. «روسبالت» نوشته است : « نزدیکی بیش از حد ( جمهوری ) آذربایجان به اتحادیه اروپا و قالب کردن قوانین و سبک زندگی و ارزش هایی به جمهوری آذربایجان که با روحیه اهالی و حاکمان (جمهوری) آذربایجان بیگانه است، خطرناک است. اما، (جمهوری ) آذربایجان دخالت در امور داخلی اش را تحمل نخواهد کرد. این کشور نمی خواهد به اتحادهای مغایر با منافع شرکایش از جمله روسیه و ترکیه بپیوندد. از این رو، کاملا روشن نیست که تفاهم با اتحادیه اروپا چه نفعی برای ( جمهوری ) آذربایجان داشته است. »
ینی مساوات در پایان نوشته است : « اگر مسکو واقعا و صادقانه می خواهد (جمهوری) آذربایجان را از دست ندهد یا می خواهد این کشور را در مدار خود ببیند، باید عجله کند و در مساله قره باغ بجای بیانیه های ظاهری ، کاری واقعی انجام دهد و از ابزارهای بی نظیری که در اختیار دارد برای حل نهایی این مساله استفاده کند. در غیر این صورت، قطار (جمهوری آذربایجان به سوی غرب) خواهد رفت و حتی آنکارا نیز نخواهد توانست در این زمینه به کمک روسیه بیاید. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا