آذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

سیاست های دوگانه روسیه در قبال بحران قره باغ؛فروش سلاح به آذربایجان و ارسال نیرو به قره باغ

سیاست به اصطلاح تعادل سازی روسیه در خصوص مناقشه قره باغ کوهستانی همچنان ادامه دارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، متاسفانه سیاست این کشور به هیچ وجه به حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی کمک نکرده، بلکه به جای آن به تشدید مناقشه و تامین منافع کاخ کرملین خدمت می کند. روسیه سالها است که در عین حال هم آذربایجان و هم ارمنستان را با سلاحها و تجهیزات نظامی خود تجهیز می نماید که این هم دو کشور را برای جنگ و درگیری نظامی بیشتر آماده می کند.
روشن است که در صورت حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی، فروش سلاح و تجهیزات نظامی روسیه به آذربایجان و ارمنستان به صورت اتوماتیک متوقف شده و بازار سلاح روسیه در منطقه تعطیل خواهد شد. به پایگاه نظامی روسیه در کشور متجاوز ارمنستان نیز هیچ نیازی باقی نخواهد ماند. از این رو، کاخ کرملین به صورت تصنعی مناقشه قره باغ کوهستانی را طول داده و مشغول تجهیز هر چه بیشتر دو کشور آذربایجان و ارمنستان و بویژه وابسته نمودن هر چه بیشتر ارمنستان به خود می باشد.
پریروز شاهد تحویل یک محموله جدید موشکی روسیه به جمهوری آذربایجان بودیم. بر اساس بیانیه وزارت دفاع آذربایجان، این محموله طبق قرارداد به امضا رسیده میان دو کشور به آذربایجان آمده است. حدودا ۱۰ روز پیش نیز دولت باکو یک محموله نظامی و سیستمهای جنگی از روسیه را دریافت نموده بود.
طبعا این خبرها با نگرانی و اعتراض شدید در ارمنستان روبرو شده است. حتی برخی از کارشناسان ارمنی گفتند که این اقدام به معنای تجهیز آذربایجان توسط روسیه برای حمله به ارمنستان می باشد. سکوت دولت ارمنستان در این خصوص نیز توسط کارشناسان مسایل سیاسی ارمنستان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.
روسیه در قبال تحویل محموله های جنگی به آذربایجان، با ارمنستان رزمایش برگزار نموده و در همین راستا تعدادی از مرزبانان روسیه وارد سرزمین قره باغ کوهستانی شده اند. به نظر می رسد که کاخ کرملین به فکر یک جنگ و درگیری نظامی در منطقه می باشد.
روسیه از یک طرف به آذربایجان سلاح و تجهیزات نظامی فروخته و از طرف دیگر به ارمنستان سلاحهای ارزان قیمت و بعضا اهدائی می دهد. بعضا نیز با برگزاری رزمایشهای مشترک، در صدد جلب توجه ایروان می باشد. این هم سیاست کاخ کرملین در منطقه قفقاز جنوبی است. اما واقعیت این است که روسیه با این سیاست در صدد صیقل دادن سیاست امپراطوری خود در منطقه است…

ینی مساوات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا