آذربایجاناخبارروسیه

سیاست جمهوری آذربایجان در مقابل بحران روسیه و آمریکا چه خواهد بود؟

بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه های مختلف، کنگره آمریکا یک بسته پیشنهادی جدید در خصوص تحریم های جدید بر علیه کشورهای روسیه، ایران و کره شمالی را به تصویب رسانده است. این سند در مرحله بعدی باید در سنای آمریکا مورد بررسی و رای گیری شده و به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز برسد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، هم اکنون پرسش اصلی آن است که آیا رویارویی جدید میان آمریکا و روسیه می تواند جمهوری آذربایجان را همانند ضرب المثل معروف «میان آب و آتش» قرار بدهد؟
قابل حسینلی کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «غرب از اقدامات اخیر روسیه در زمینه های مختلف به تلاش و نگرانی افتاده و به همین خاطر در صدد تسریع در خصوص اعمال تحریم های جدید علیه روسیه است. نظامیان روسیه اخیرا با ورود به سرزمین های گرجستان، بخشی از خطوط انتقال نفت «باکو-سوپسا» را به کنترل خود در آورده است لذا هدف اصلی اعمال تحریم های جدید علیه روسیه، ایجاد مانع بر سر تحقق لایحه «جریان شمال-۲» می باشد. در عین حال، جهان غرب از تمایلات روسیه در خصوص تصاحب اراضی کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق سخت نگران شده و بدون شک، برای مقابله با این تمایلات دست به اقداماتی خواهند زد.
دولت آذربایجان در شرایط نوین رویارویی میان روسیه و غرب همچنان همان سیاست قبلی خود ( توازن) را ادامه خواهد داد و مناسبات خود با روسیه و آمریکا را همچنان حفظ خواهد کرد. سفر اخیر رئیس جمهور آذربایجان به روسیه و دیدار روسای جمهور دو کشور در شهر «سوچی» و نیز عدم شرکت آذربایجان در رزمایش «ناتو» در کشور گرجستان همگی نشانگر آن است که دولت آذربایجان در صدد حفظ روابط خود با روسیه می باشد. امروز آمریکا و جهان غرب از دولت آذربایجان درخواست ابراز یک سیاست غربگرایانه و نیز شرکت در مانورهای نظامی «ناتو» را ندارند اما خواست آنها این است که انرژی آذربایجان که جایگزین خوبی برای انرژی روسیه می باشد بدون درد سر به اروپا منتقل شود و در این راستا حمایت های لازم را انجام می دهند و گفته می شود که هم اکنون ۷۰ الی ۸۰ در صد پروژه های «تاپ» و «تاناپ» تکمیل شده است لذا من در این رابطه فکر می کنم که تا مدت زمان مشخصی نگاه و خواست غرب از دولت باکو همین خواهد بود…
این روزها تحلیل گران روسیه مدعی هستند که جمهوری آذربایجان در رویارویی جدید میان آمریکا و روسیه همانند یک کشور قرار گرفته میان آب و آتش است اما واقعیت این است که تحولات اخیر فرصت و شانس های جدیدی را برای کشورمان به ارمغان اورده است. آذربایجان بر خلاف کشورهای گرجستان و ارمنستان در منطقه قفقاز جنوبی دارای پتانسیل های زیاد اقتصادی و تجاری و سیاسی است و با ابرقدرت های جهان بر اساس سیاست متوازن خود رابطه برقرار می کند و این امر در حفظ منافع ملی کشورمان و بویژه حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی برای کشور فرصت های جدیدی را فراهم می آورد…».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا