ترکیه

سياستمدار ترك:سياست هاي آنكارا در باره سوريه تركيه را منزوي كرده است

معاون حزب جمهوريخواه خلق تركيه و سفير سابق اين كشور در آمريكا تاكيد كرد: سياست هاي آنكارا در باره سوريه باعث شده است تا تركيه در سطح بين المللي منزوي شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، فاروق لوغ اوغلو روز چهارشنبه در گفتگو با راديو دولتي صداي روسيه در باره توافق مسكو و واشنگتن براي نابودي سلاح هاي شيميايي سوريه گفت: اين طرح از نظر ثبات و امنيت منطقه و نيز از نقطه نظر برقراري آرامش در سوري گام بسيار مثبت و سازنده اي است.
نامبرده با تاكيد بر اين كه اين ابتكار روسيه را قابل تحسين مي دانيم ، گفت: با توجه به اظهارات اخير احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه پس از حصول توافق در باره نابودي سلاح هاي شيميايي سوريه، دولت تركيه از اين سير اوضاع راضي نيست.
معاون حزب جمهوريخواه خلق تركيه ياداوري شد: داود اوغلو فقط به تشديد مناقشه سوريه و ورود تركيه به اين مناقشه فكر مي كند.
به گفته لوغ اوغلو، توافق روسيه و آمريكا در ژنو مي تواند شرايطي را ايجاد كند كه نيازي به مداخله نظامي خارجي در سوريه نباشد.
وي افزود: طبيعي است كه توافق آمريكا و روسيه در باره نظارت و نابودي سلاح هاي شيميايي در سوريه، صلح و آرامش را در اين كشور برقرار نمي كند و فقط گام نخست و بسيار مهمي در اين مسير است.
كارشناس ترك گفت: براي رسيدن به اين هدف نه تنها دولت سوريه بلكه نيروهاي مخالف دولت و كشورهاي همسايه سوريه هم وارد عمل شوند و اگر مطابق با طرح پيشنهادي بتوان بدون وقفه و به طور مرحله به مرحله سلاح هاي شيميايي سوريه را نابود كرد، امكان برقراري صلح در اين كشور فراهم مي شود.
وي با بيان اين كه اين فضاي مثبت را بايد به مسير حل و فصل سياسي مسايل سوريه هدايت كرد، ادامه داد: تلاش ها همچنين بايد براي برگزاري كنفرانس بين المللي در باره سوريه و مشاركت دولت سوريه و گروه هاي معارض در آن متمركز شود.
لوغ اوغلو گفت: در محافل كارشناسي تركيه نقطه نظرات متفاوتي در باره توافق آمريكا و روسيه در باره نظارت و نابودي سلاح هاي شيميايي در سوريه وجود دارد و در حالي كه بسياري اين طرح را مثبت مي دانند كه مسير براي حل و فصل سياسي بحران سوريه را همراه مي كند، برخي نيز معتقدند كه اين طرح به نفع حكومت اسد است و به آن فرصت بيشتري مي دهد تا حمله خارجي را به تعويق اندازد.
معاون حزب جمهوريخواه خلق تركيه در باره سياست آنكارا در مساله سوريه گفت: سياست حزب حاكم عدالت و توسعه در باره مساله سوريه شكست خورده است.
وي افزود: تركيه به خاطر سياست خود در قبال مساله سوريه در انزوا قرار گرفته است. سران حزب حاكم از ابتداي بحران سوريه بر تهاجم نظامي گسترده به اين كشور اصرار داشتند و حتي با حمله محدود هم مخالفت مي كردند و اين در حالي بود كه جامعه جهاني اين خط مشي تركيه را در قبال سوريه غيرقابل قبول مي داند.
لوغ اوغلو گفت: اين انزواي تركيه بر نقش سياسي اين كشور تاثير منفي مي گذارد و بخش هاي اقتصادي و مسايل امنيتي آن را هم تحت تاثير قرار خواهد داد.
وي ادامه داد: به خاطر سياست آنكارا در قبال مساله سوريه، روابط تركيه با كشورهاي منطقه پرتنش شده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا