آذربایجاناخبارایرانقره باغ

سفیر کشورمان در گفتگو با خبرنگار جمهوری آذربایجان: تهران آماده ارائه طرح پیشنهادی درباره مناقشه قره باغ است

 سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوال خبرنگاری آذری درباره موضع کشورمان در قبال پیشنهاد اخیر رییس آمریکایی گروه مینسک گفت: ایران برای حل مناقشه قره باغ طرح خود را دارد و در صورت موافقت هر دو کشور، ما می توانیم پیشنهادات خودمان را ارایه کنیم.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ˈمحسن پاک آیین ˈکه به سووال خبرنگار پرتال خبری «مدرن .آذ» پاسخ می داد، افزود: باکو و ایروان در حال حاضر میانجیگری گروه مینسک در حل و فصل مناقشه قره باغ را قبول کرده اند.

وی افزود: رؤسای گروه مینسک پیشنهادهای مختلفی را ارایه می کنند و به طور قطع هر دو کشور شش اصل پبشنهادی را بررسی و درباره آن تصمیم گیری می کنند که آیا این طرح برای آنان مفید است و یا خیر؟

وی گفت: به نظرم، برخی از اصول شش گانه به نفع جمهوری آذربایجان و برخی از این موارد نیز مشکوک هستند. ممکن است طرف مقابل موافقت نکند. مثلا، بازگرداندن هفت منطقه جمهوری آذربایجان به نفع این کشور است.

سفیر کشورمان افزود: به طور کلی، این شش اصل می تواند به عنوان مبنایی برای ادامه مذاکرات باشد. امیدواریم که مناقشه قره باغ از طریق مذاکرات به طور عادلانه حل و فصل شود.

جیمز اورلیک رییس آمریکایی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، ماه گذشته اصول شش گانه ای را برای پایان دادن به مناقشه قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان مطرح کرد.

وی این اصول را شامل پذیرش وضعیت موقت برای قره باغ کوهستانی و موکول شدن تعیین رژیم حقوقی این منطقه به آینده، تضمین حداقل امنیت و خودگردانی اراضی موجود در ترکیب ولایت سابق قره باغ کوهستانی در چارچوب رژیم موقت و بازگشت بخش های اشغالی مجاور قره باغ کوهستانی به جمهوری آذربایجان ذکر کرده است.

ایجاد دهلیز ارتباطی بین قره باغ کوهستانی و ارمنستان از ˈناحیه لاچینˈ، بازگشت آوارگان و جنگ زدگان به خانه و کاشانه های خود و مشارکت نیروهای حافظ صلح در روند حل و فصل مناقشه با توجه به غیرممکن بودن تضمین صلح بدون مشارکت این نیروها از دیگر اصول پیشنهادی اورلیک اعلام شده است.

از سال 1992 تاکنون مذاکراتی برای حل مسالمت آمیز مناقشه در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال انجام بوده که تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا