آذربایجاناخبار

سفیر پیشین آمریکا در باکو: الهام علی اف درباره ماهیت دولت ترامپ عجله نکند

کوزلاریچ : بیان اینکه سخنان ترامپ در ریاض چه نتایجی خواهد داشت، دشوار است. اما، حاکمیت (جمهوری) آذربایجان تصور نکند که هرکاری را بخواهد، انجام خواهد داد .
به گزارشمرکز فرهنگی قفقاز  به نقل از رادیو آزادی آمریکا ، درپی استقبال گرم رییس جمهوری آذربایجان از وعده ترامپ مبنی بر دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها، ریچارد کوزلاریچ، سفیر پیشین آمریکا در باکو، به الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان توصیه کرد در نتیجه گیری خود درباره ماهیت دولت آمریکا عجله نکند.
سفیر پیشین آمریکا در باکو گفت: «بیان اینکه سخنان ترامپ در ریاض چه نتایجی خواهد داشت، دشوار است. اما، حاکمیت (جمهوری) آذربایجان تصور نکند که هرکاری را بخواهد، انجام خواهد داد ، بر رسانه ها فشار خواهد آورد، آزادی بیان را سرکوب خواهد کرد ، سازمان های غیردولتی را تحت فشار قرار خواهد داد و برای این کارها نیز آمریکا برای آنها چراغ سبز روشن کرده است. »
کوزلاریچ افزود: «الان برای تحلیل سیاست دولت ترامپ زود است. هنوز دستیار وزیرخارجه آمریکا در امور کشورهای اروپایی تعیین نشده است. اما، از عملکردهای دولت ترامپ تاکنون اینگونه می توان نتیجه گرفت که رفتار دولت ترامپ در خصوص حقوق بشر ، متفاوت با رفتار دولت اوباما نبوده است.»
کوزلاریچ افزود وزارت خارجه آمریکا اخیرا دو بیانیه درباره وضعیت حقوق بشر در (جمهوری) آذربایجان منتشر کرده است.
رادیو آزادی افزود: «اما صرفا سخنان ترامپ نیست که موجب این تصور می شود که در سیاست خارجی دولت آمریکا، موضوع حقوق بشر از اولویت خارج شده است. زیرا، اخیرا رکس تیلرسون ، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد اولویت دولت آمریکا در سیاست خارجی، موضوع امنیت ملی و منافع اقتصادی است و هر وقت آمریکا، پذیرفتن ارزش های خود را به عنوان شرط رابطه با سایر کشورها مطرح می کند، این شرط برای تامین امنیت ملی و منافع اقتصادی، مانع ایجاد می کند.»
تیلرسون افزوده بود: «اما آمریکا از ترویج ارزش هایش خودداری نخواهد کرد.»
الخان مهدی اف، مدیر «مرکز صلح و حل مناقشات» در باکو در این باره گفت: «با در نظر گرفتن سخنان تیلرسون و ترامپ، الهام علی اف نتیجه گیری درستی از سیاست آمریکا کرده است. ترامپ قبلا هم گفته بود که دوران انقلاب های رنگی سپری شده است. ترامپ در عربستان سعودی نیز گفت که ما در مسایل شما دخالت نخواهیم کرد، اما در مقابل شما هم در سیاست های ما همکاری کنید. نتیجه گیری الهام علی اف از سخنان ترامپ نیز از همین جا نشأت گرفته است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا