اخباراردبیل

آیت الله سید حسن عاملی: ورود افراد وابسته ، به عرصه رسانه خطاست

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: ورود افراد دارای تعلقات دنیوی و وابسته به مسایل سیاسی و جناحی به عرصه رسانه خطای بزرگی است

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، آیت الله سیدحسن عاملی ، یکشنبه شب در دیدار با اصحاب رسانه استان اردبیل افزود : آزادگی و حریت ؛ لازمه و یک مشخصه برای خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه محسوب می شود و بطور یقین چنین فردی به جای منافع شخصی و جناحی در فعالیت حرفه ای خود منافع ملی و کشور را در نظر می گیرد.

وی اظهار کرد : در این صورت چنین خبرنگار و روزنامه نگار با حریت خود واقیات را انعکاس می دهد و حتی در این راستا حتی علیه جناح و وابستگی های سیاسی خود نیز مطلب می نویسد.

وی با اشاره به اینکه در جامعه فعلی به چنین رسانه های غیروابسته ای نیاز داریم، تصریح کرد : یک خبرنگار نباید زیر فشار ، ترس و یا رسیدن به خواسته های مادی و دنیوی خود واقعیت ها را وارونه منعکس کند.

وی رسانه را ابزار قدرتمندی در دنیای کنونی دانست که باید بطور کامل در خدمت مصالح انسان ها و جامعه باشد و همواره در راستای منافع عمومی کشور فعالیت کند.

آیت الله عاملی از خبرنگاران به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مصلحان جامعه یاد و خاطرنشان کرد : همانگونه که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند اقتدار یعنی اقتدار فرهنگی و رسانه ها نیز باید با استفاده از این خصوصیت و ویژگی خود در تقویت و حفظ باورها و داشته های ارزشمند دینی و فرهنگی قلم بزنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه انعکاس خبرهای نادرست و غیرواقعی و دامن زدن به شایعه ها می تواند دارای پیامدهای منفی زیادی در جامعه باشد، افزود : خداوند متعال در قرآن مجید به صراحت فرموده است که افرادی که با گفتن سخنان دروغ ؛ آبروی افراد را می برند و یا به مردم زیان می رسانند گناه بزرگی مرتکب شده اند و کیفر خواهند دید.

امام جمعه اردبیل در قسمت دیگری از سخنان خود انعکاس و بازخورد خبرها و گزارش های انعکاس یافته ازسوی رسانه ها را یادآور شد و افزود : اینکه یک خبرنگار با انتشار یک خبر که هرچند واقعیت دارد بگوید رسالتم ایجاب می کند آن را انعکاس دهم درست نیست چراکه باید به خروجی کار و پیامدهای انتشار آن نیز توجه داشته باشد.

آیت الله عاملی ، داشتن معلومات عمومی ؛ آگاهی از مسایل جامعه و اشراف و تسلط کامل بر حرفه را از عوامل موفقیت یک فرد فعال در رسانه دانست و گفت : استفاده از واژه های مناسب در جای خود در این حرفه اهمیت زیادی دارد.

وی با تاکید براین که در دنیای پیچیده کنونی شبکه های مجازی وارد منازل و خانواده ها شده اند، افزود : یک خبرنگار نباید بطور صرف به مسایل سیاسی بپردازد بلکه گاهی تهیه یک گزارش خوب و تاثیرگذار فرهنگی و اجتماعی که به شکل حرفه ای و با استفاده از واژه های زیبا نگارش شده است می تواند بسیاری از مشکل های جامعه را برطرف نماید.

وی تمایل کم نسل نوجوان و جوان امروز به کتاب و کتابخوانی را تهدید بزرگی برای جامعه دانست و از خبرنگاران خواست که با استفاده از قلمشان این نسل را به مطالعه ترغیب نمایند.

وی یادآروی کرد : احساس آرامشی که پس از پایان خواندن یک کتاب داستان ویا در زمینه های دیگر به انسان دست می دهد غیرقابل وصف است و این درحالیست که بسیاری از فیلمها و سریال ها چنان لطفی ندارند.

وی همچنینن اقدامهای دولت یازدهم در زمینه ارایه خدمات پزشکی ؛ بهداشتی و درمانی را در طول تاریخ ایران بی نظیر دانست و ضمن ابراز امیدواری به تداوم این روند ، انعکاس چنین حقایقی را از وظایف خبرنگاران و رسانه ها دانست.

وی در پایان با تاکید بر اینکه جامعه مطبوعاتی و رسانه ای ما به حضور انسان های فرهیخته بسیار نیاز دارد خواستار توجه جدی مسوولان به مسایل رفاهی و معیشتی این قشر شد.

وی بیان کرد : اینکه گفته می شود ملاک شناسایی یک فرد به عنوان خبرنگار ؛ بیمه بودن اوست سخن منطقی و متینی است ولی باید ارگانهای ذیربط ساز و کار مناسبی را برای این منظور فراهم کنند تا همه خبرنگاران زحمتکش و فعالان این عرصه بتوانند از مزایای بیمه برخوردار شوند و آینده خودشان را تامین نمایند.

 در این دیدار که همزمان با سال روز شهادت شهید غلامرضا رهبر که بنیانگذار سبک خون نگاری در عرصه اطلاع رسانی و خبرنگاری در کشورمان می باشد و در مکان دفتر امام جمعه اردبیل انجام شد مسوول بسیج رسانه استان اردبیل با ارایه گزارشی قسمتی از مشکل های فعالان عرصه رسانه در این استان را مطرح نمود.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا