آذربایجاناخبارترکیهویژه

فاروق لوک اوغلو نماینده مجلس ترکیه: روزهای سیاه ترکیه و جمهوری آذربایجان در پیش است.

دولت ترکیه تروریست هایی که علیه حکومت بشار اسد می جنگند حمایت کرده و شرایط مناسبی را برای عبور و مرور آنها از مرز ترکیه تسهیل کرده است .

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از مدرن.آذ، در سوریه آذری هایی که به بهانه سرنگونی دولت بشار اسد با نیروهای مسلح سوریه در حال جنگ هستند از مرز ترکیه به سوریه می روند.

دولت ترکیه تروریست هایی که علیه حکومت بشار اسد می جنگند حمایت کرده و شرایط مناسبی را برای عبور و مرور آنها از مرز ترکیه تسهیل کرده است .

آذری هایی که در سوریه به عضویت گروههای تکفیری و رادیکال در آمده اند و سوریه در منطقه خاور میانه به عنوان یک منبع قوی تروریست تبدیل شده اند  در حال حاضر  برای ترکیه و جمهوری آذربایجان یک تهدید بالقوه تروریستی  بشمار می روند.

دولت ترکیه رسماً حمایت  از نیروهای  تکفیری را انکار می کند ولی به خوبی می داند که حمایت از افراط گرایان چه عواقب شومی برای ترکیه خواهد داشت.

فاروق لوک اوغلو نماینده پارلمان ترکیه و معاون حزب جمهوریخواه خلق ترکیه و مسئول روابط خارجی این حزب در گفتگو با سایت  مدرن .آذ بیان داشت .

به گفته ی وی ، حزب حاکم عدالت و توسعه حوادث موجود در سوریه را تهدید جدی برای منطقه عنوان کرد. فاروق لوگ اوغلو ایجاد دولت اسلامی عراق و شام(داعش) را نتیجه ی سیاست های ترکیه و تبدیل آن به یک سازمان تروریستی فعال در منطقه اشاره کرد.

حمایت های ترکیه از گروههای تکفیری که در سوریه فعال هستند از سیاست های غلط ترکیه بوده و همین درک غلط دولت ترکیه از فهم مسائل سیاسی ،باعث گردید که از گروههای تروریستی حمایت کنند. نتیجه ی حمایت های ترکیه باعث تقویت گروهک تروریستی داعش در منطقه شد.

ایشان معتقد هستند که ترکیه بصورت آشکارا در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله سوریه دخالت می کند.  ترکیه  حق سرنگونی دولت سوریه به رهبری بشار اسد را ندارد.  وی در ادامه عنوان کرد که آذری هایی که  از طریق ترکیه برای پیوستن به گروهک تروریستی داعش وارد سوریه می شوند آن هم  نیز برای ترکیه تهدید است که نتایج مشابه آن را می توان در اتفاقات اخیر فرانسه و عملیات تروریستی آنجا مشاهده کرد.

در مرز ترکیه با سوریه آذری ها،شهروندان اروپایی به راحتی به  سوریه جهت مبارزه با بشار اسد می روند. از مردم ترکیه نیز خیلی ها برای پیوستن به گروهک های تکفیری به سوریه فرستاده است. بنابراین باید در آینده ای نزدیک منتظر روزهای سخت و تاریک برای ترکیه و جمهوری آذربایجان متصور شد. این تکفیری ها  پس از بازگشت به کشورهای خود فعالیت ها و اقدامات  تروریستی خود را  ادامه خواهند داد. عملیات  تروریستی که در  فرانسه اتفاق افتاد در سایر کشورهایی که  تروریست های داعش به کشور خود  بر می گردند  اتفاق خواهد افتاد. زیرا سیاست داعش این است که اعضای این گروه شرایط را برای ایجاد دولت دلخواه خود را در سایر کشورهایی که به آن برمی گردند فراهم کنند.

بنا به گفته های فاروق لوک اوغلو چنین بر می آید که ؛روابط دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه و اقدامات صورت گرفته از سوی این کشورها می افزاید که این دو کشور در حال حاضر فقط نظاره گر این حوادث  بوده و هیچ اقدامی انجام نمی دهند.  ترکیه باید چند کار انجام دهد ابتدا ترکیه باید از ورود اتتباع آذری به سوریه جلوگیری کرده سپس آنهایی که به کشورهای خود بازگشته اند را شناسایی و و تمامی فعالیت های آنها را زیر نظر داشته باشند تا ازخرابکاری احتمالی این افراد جلوگیری شود.

برای جلوگیری از این مشکل نیز ،  دو طرف باید مذاکرات  خود را افزایش دهند. با این حال، اجرای چنین  کاری را ، من در آینده نزدیک باور ندارم. زیرا  که سیاست دولت ترکیه  در قبال سوریه، آن را اجازه نمی دهد.

انتهای پیام/د

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا