آذربایجاناخبارترکیهعمومیگرجستان

رییس راه آهن جمهوری آذربایجان: قطار مسافری باکو- تفلیس – قارص سال آینده راه اندازی می شود

رییس راه آهن جمهوری آذربایجان، از راه اندازی قطارهای مسافری در خط ریلی باکو – تفلیس – قارص طی سال آینده میلادی خبر داد و گفت: از آنجاییکه این قطارها از خاک سه کشور جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه می گذرد ، قیمت جابجای مسافران نیز با هر سه کشور هماهنگ خواهد شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، « جاوید قربان اف » روز سه شنبه این خبر را در نشست مجمع بین المللی حمل و نقل ترانس خزر که با حضور مدیران ارشد شرکت های راه آهن ، کشتیرانی و بنادر ، چهار کشور جمهوری آذربایجان ، قزاقستان ، گرجستان ، ترکیه و اوکراین در باکو برگزار شد ، اعلام کرد.
مسیر حمل و نقل ترانس خزر، مسیری برای انتقال محموله ها ی چین و آسیای مرکزی، از طریق جمهوری آذربایجان ، گرجستان ، ترکیه و اوکراین به اروپا است.
قربان اف، با اشاره به اهمیت کریدور حمل و نقل ترانس خزر برای منطقه ، اظهار داشت برای حمل و نقل محموله های مختلف در این مسیر باید تعرفه های واحد از سوی کشورهای حاضر در این طرح به کار گرفته شود.
وی همچنین خاطر نشان کرد جمهوری آذربایجان تعرفه حمل و نقل غلات و ذغال سنگ از طریق خاک خود را کاهش داده است.
رییس راه آهن قزاقستان ، نیز در این مجمع به تشریح کارکرد مسیر ترانس خزر و افزایش ظرفیت حمل و نقل در این کریدور ، پرداخت و گفت : در سه ماه اول سال میلادی جاری، حجم حمل و نقل محموله ها در مسیر ترانس خزر در مقایسه با زمان مشابه سال پیش ، هشت درصد افزایش یافته و به ۳۰۲ هز ار تن رسیده است.
کانات آلپیسبایف ، افزود: در سال جاری میلادی حجم حمل و نقل ، از مسیر باکو – آکتائو – باکو ۱۵ هز ار TEU بوده است و همچنین در سه ماه سال جاری ۶٫۱ هزار تن و یا ۳۵۲ کانتینر از چین به اروپا حمل شده است که سال گذشته این رقم دو هزار تن بود.
آکتائو از بنادر تجاری قزاقستان است.
به گفته وی مسیر حمل و نقل ترانس خزر از ظرفیت های واقعی حمل و نقل یک میلیون تن محموله برخوردار ا ست.
در این مجمع بین المللی ، برنامه حمل و نقل محموله ها در سال جاری میلادی از طریق مسیر ترانس خزر ، فعالیت مجمع بین المللی حمل و نقل ترانس خزر ، تعیین تعرفه های حمل و نقل رقابتی برای محموله های مختلف از جمله غله و ذغال سنگ از قزاقستان و از طریق جمهوری آذربایجان به مقصد بنادر گرجستان ، افزایش قابلیت رقابت مسیر حمل و نقل ترانس خزر در انتقال محموله ها از چین به ترکیه و اروپای جنوبی و بالعکس ، به کار گیری تعرفه هماهنگ شده برای حمل و نقل کانتینرها در کشتی های فیدر در مسیر ترانس خزر بررسی شد.
در پایان این مجمع ،یک یادداشت تفاهم همکاری از سوی مسئولان راه آهن ، کشتیرانی و بنادر جمهوری آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان ، ترکیه و اوکراین به امضا رسید.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا