آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغمصاحبه

سفیر باکو در تهران: جمهوری آذربایجان برای روابط با ایران اهمیت به سزایی قائل است

علی علیزاده: «روابط ایران و جمهوری آذربایجان همواره مبتنی بر پایه دوستی و برادری است»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز،  علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در مصاحبه اختصاصی با سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برگسترش همکاری‌های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

سفیر جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوال خبرنگار درباره زمینه‌های تقویت روابط دو کشور گفت: « جمهوری آذربایجان برای روابط با ایران اهمیت به سزایی قائل است. مردم ایران و جمهوری آذربایجان را اشتراکات، پیوند‌ها و ارزش‌های اخلاقی فراوانی به هم پیوند می‌دهد. با بهره مندی از همه این حسن نیت و موارد می‌توانیم روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترده‌تر نمایم.»
علی علیزاده ادامه داد: «جمهوری آذربایجان در راستای نیت دولت جدید جمهوری اسلامی ایران جهت گسترش روابط با همسایگان همواره توجه ویژه به مسائل فرهنگی اجتماعی الزامی است. با توجه به پیوند‌های تنگاتنگ هر دو ملت، در نظر گرفتن همه عوامل در مسائل حساس حائز اهمیت است. به عنوان مثال ذکر نادرست نام شوشا سرزمین تاریخی آذربایجان بدون شک مورد استقبال مردم هر دو کشور قرار نمی‌گیرد و انجام چنین اشتباهاتی می‌تواند سابقه‌ ای منفی ایجاد کند. روابط ایران و جمهوری آذربایجان و روابط بین مردم دو کشور همواره مبتنی بر پایه دوستی و برادری است و هر دو طرف مصمم به تقویت بیشتر این روابط هستند. آماده حمایت و اقدام متقابل می‌باشد. جمهوری آذربایجان برای روابط با ایران اهمیت به سزایی قائل است. مردم ایران و جمهوری آذربایجان را اشتراکات، پیوند‌ها و ارزش‌های اخلاقی فراوانی به هم پیوند می‌دهد. با بهره مندی از همه این حسن نیت و موارد می‌توانیم روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترده‌تر نمایم. هر دو کشور در تقاطع مسیر‌های ترانزیتی قرار دارند. ما می‌توانیم همکاری‌های خود را علی الخصوص در حوزه‌های اقتصادی-تجاری، نیرو و حمل و نقل بیشتر تقویت نموده و تحفه‌های ثمر بخشی را به روابط دو جانبه مان و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای را افزایش دهیم. در این راستا برخی امور با دستور سران دو کشور آغاز شده است.»

سفیر جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت دیدار روسای جمهوری ایران و آذربایجان در عشق آباد و تاکید دو طرف بر گسترش روابط علی الخصوص در حوزه اقتصادی و تجاری گفت: «من هیچ مانعی نمی‌بینم. در صورت وجود موانع نیز با گفتگو متقابل برطرف می‌شوند. همانطور که گفتم، هر دو طرف مصمم به گسترش روابط هستند. تنها در سال گذشته گردش تجاری ما ۳۰ درصد افزایش یافته و تجارت ما در سیر سعودی در حال رشد است. در زمان پاندمی، علی رغم بسته بودن مرز‌های ما با بسیاری از کشور‌ها مرز آذربایجان-ایران برای حمل و نقل دوجانبه و ترانزیتی حتی یک روز هم مسدود نشد. با این حال، بدون شک پیامد‌های این بیماری همه‌گیر بر تردد مردم و تجار ما تأثیر گذاشته است و اخیراً با بهبود شرایط پاندمی در هر دو کشور، تسهیلاتی در این زمینه در حال انجام است. در حال حاضر آذربایجان و ایران در حال کار بر روی امضای توافق تجارت ترجیحی هستند، این توافق نیز به افزایش بیش از پیش تجارت بین دو کشور رونق خواهد داد. همه این کار‌های صورت گرفته در جهت افزایش همکاری‌های اقتصادی – تجاری ما و رفع موانع بوده و تأثیر مثبت خود بر رشد بیشتر گردش تجاری ما را نشان می‌دهد.»
علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان با دعوت از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه گذاری در قره باغ تصریح کرد: «آزادسازی اراضی آذربایجان از اشغال، علاوه بر ایجاد واقعیت‌های جدیدی در منطقه فرصت‌های جدید اضافی را در روابط با ایران فراهم کرده است.»

وی افزود: «بنا به احکام رئیس جمهور در مناطق از اشغال آزاد گردیده دستورات اعمال معافیت گمرکی و مالیاتی، بیمه اجتماعی، خدمات رفاهی (مصرف برق، گاز طبیعی و آب) و سایر مزایا به کارآفرینان و شرکت‌های خصوصی داده شده است. به نهاد‌های مربوطه دستور مشارکت عمومی-خصوصی با شرکت‌های فعال در آنجا و ابراز حمایت کامل دولتی ارائه شده است. پروژه‌های اجرا شده نقش مهمی در تبدیل این سرزمین‌ها به منطقه صلح و همکاری در مدت زمان کوتاه و توسعه اقتصادی منطقه خواهند داشت. من اطمینان دارم که شرکت‌های ایرانی نیز در جهت این توسعه تحفه بخش خواهند بود.مناطق از اشغال آزاد شده دهکده‌ها و شهر‌های هوشمند ساخته می‌شود و مناطق سبز انرژی ایجاد می‌گردند و امور بر اساس برنامه تصویب شده جهت بازگشت مهاجران و پناهندگان اجباری در روز‌های آتی به این اراضی صورت می‌گیرد. بخش ۱۳۲ کیلومتری از مرز آذربایجان با ایران نیز از اشغال ارمنی‌ها آزاد شده و مرز‌های ما با ایران هم اکنون به طور کامل تحت کنترل جمهوری آذربایجان است. رئیس جمهور آذربایجان مرز آذربایجان و ایران را مرز دوستی نامیده است. با احکام رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در اراضی از اشغال آزاد شده مناطقی مانند منطقه اقتصادی زنگزور شرقی، منطقه اقتصادی قره باغ، منطقه اقتصادی دره ارس ایجاد شده است و شرکت‌های ایرانی نیز برای سرمایه گذاری در این مناطق و مشارکت درامور مرمت و ساخت دعوت شده اند.»

علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران درپاسخ به سوال خبرنگار درباره اجرای حدود ۱۵ طرح بزرگ مشترک و ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بین دو کشور گفت: «بله، این طرح‌ها در حال اجرا است و شامل پروژه‌های حمل و نقل و ارتباطات می‌شود، اما تعدادی از حوزه‌های دیگر را نیز پوشش می‌دهد. در مناطق از اشغال آزاد شده آذربایجان ایجاد تاسیسات تولیدی، احداث کارخانه قطعات خودرو و کارخانه داروسازی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان، پروژه‌های نفت، گاز، انرژی برق و پروژه‌های سه جانبه و تعدادی پروژه دیگر از جمله این موارد است.»

منبع: خبرگزاری صدا  وسیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا