اخبارایرانعمومیگرجستان

سفیر ایران در گرجستان: زبان فارسی مولفه مهمی در تقویت مناسبات ایران و گرجستان است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، گسترش زبان فارسی و مطالعات ایران شناسی را یکی از مولفه های مهم در تقویت مناسبات و همکاری های میان تهران و تفلیس و نقطه قوت این روابط دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سیدجواد قوام شهیدی در مراسم جشن نوروز فارسی آموزان مدارس گرجستان، با اشاره به این که فارسی آموزان گرجی در آینده نقش مهمی در توسعه روابط بین ایران و گرجستان ایفا خواهند کرد، گفت: گسترش آموزش زبان فارسی با توجه به علاقه‌مندی قابل توجه گرجی ها به فراگیری این زبان، از اهمیت خاص برخوردار است.
سفیر ایران همچنین بر لزوم برنامه ریزی، تامین منابع آموزشی مورد نیاز و برگزاری دوره‌های دانش افزایی، اردوهای فرهنگی و المپیاد زبان فارسی در گرجستان تاکید کرد.
این گزارش می افزاید: حمید مصطفوی رایزن فرهنگی ایران در گرجستان هم در سخنانی با اشاره به ویژگی های آئین نوروزی، این عید باستانی را برترین نماد فرهنگی ایران زمین عنوان کرد و اظهار داشت: عید نوروز نه فقط نقش مهمی در هویت و همبستگی جامعه امروز ایران دارد بلکه پیوندی است بین همه کسانی که خارج از مرزهای جغرافیایی ایران امروز به این عید عشق می ورزند و آن را برپا می کنند، چرا که فرهنگ مشترک بیشترین نقش را در همبستگی ملت ها بر عهده دارد.
رایزن فرهنگی ایران همچنین با اشاره به اهمیت آموزش زبان فارسی در مدارس گرجستان افزود: زبان نه تنها اصلی‌ترین ابزار برقراری ارتباط میان انسان‌هاست، بلکه بخش مهمی از فرهنگ مردم محسوب می‌شود و آموزش زﻣﻴﻨه های ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ مانند برگزاری آئین های نوروزی توسط فارسی آموزان ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در ﻳﺎدﮔﻴﺮی زﺑﺎن فارسی دارد.
وی از برگزاری جشن‌های نوروزی در مدارس و دانشگاه های گرجستان که به یک سنت حسنه تبدیل شده است ابراز خرسندی کرد و از زحمات اساتید و مشارکت فارسی آموزان و مسئولین و دست اندرکاران بنیاد سعدی کشورمان به جهت حمایت از گسترش آموزش زبان فارسی تقدیر و تشکر کرد.
مراسم جشن نوروز فارسی آموزان مدارس گرجستان به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران و مدیران مدارس تفلیس در محل سالن اجتماعات مدرسه شماره یک این شهر برگزار شد.
اجرای زنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران وگرجستان، شعرخوانی، دکلمه،اجرای تئاتر با موضوع آداب و رسوم آئین نوروز ایرانی، اجرای موسیقی توسط زبان آموزان فارسی و اعطای گواهینامه های پایان دوره سال تحصیلی ۱۳۹۷ فارسی آموزان، اهدای هدایا و تقدیرنامه به مسوولان و اساتید چند مدرسه و همچنین اعطای ۱۲ هدیه نفیس به فارسی آموزان ممتاز از جمله برنامه های این مراسم بود.
در ابتدای این مراسم خانم سوپیو گاگوشیدزه استاد دانشگاه ایلیا و معلم زبان فارسی مدرسه شماره ۱۹۵ شهر تفلیس ضمن خیر مقدم و تبریک عید نوروز به میهمانان حاضر، گزارشی از برنامه‌های آموزش زبان فارسی در مدارس گرجستان ارائه کرد و از اقدامات و برنامه های آموزشی و فرهنگی رایزنی فرهنگی و بنیاد سعدی تشکر و قدردانی کرد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا