آذربایجاناخبار

وام 400 میلیون دلاری بانک جهانی برای آذربایجان

بانک جهانی و جمهوری آذربایجان برای تامین هزینه پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی (TANAP) یک توافقنامه وام 400 میلیون دلاری را امضا کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، دفتر بانک جهانی در باکو با صدور بیانیه‌ای از امضای یک توافقنامه پرداخت وام به ارزش 400 میلیون دلار بین این بانک و جمهوری آذربایجان برای تامین مالی پروژه خط لوله انتقال گز ترانس آناتولی (TANAP) خبر داده و گفت که توافقنامه مذکور توسط مرسی تمبون، مدیر اجرایی بانک جهانی شعبه منطقه قفقاز و افغان عیسی‌یف، مدیر پروژه کریدور گاز جنوبی به امضا رسیده است.

به نمایندگی از دولت آذربایجان نیز سمیر شریف اوف، وزیر دارایی این کشور به عنوان ضامن زیر این توافقنامه امضا گذاشت.

در این بیانیه آمده است: این وام به مبلغ 400 میلیون دلار برای تامین هزینه پروژه TANAP که انتظار می رود در سال 2018 به اتمام برسد، به مدت 30 سال پس داده خواهد شد.

هدف از راه اندازی پروژه مذکور این است که در ابتدا 6 میلیارد مترمکعب گاز از مجموعه 16 میلیارد متر مکعب که قرار است از آذربایجان به گرجستان منتقل شود، به بازار داخلی ترکیه انتقال یابد. همچنین 10 میلیارد مترمکعب گاز باقی مانده نیز با عبور از مسیر ترکیه- یونان- آلبانی- ایتالیا به بازار اروپا منتقل شود.

پیش‌بینی می شود ظرفیت پروژه TANAP در سال 2023 به 23 میلیارد مترمکعب، در سال 2026 نیز به 31 میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

کل هزینه پروژه خط لوله انتقال گار ترانس آناتولی (TANAP) طوری محاسبه شده است که شرکت دولتی نفت آذربایجان «سوکار» 58 درصد، شرکت سهامی عام حمل و نقل نفت ترکیه «بوتاش» 30 درصد و شرکت نفت و گاز بریتانیایی «بی‌پی» نیز 12 درصد در آن سهم هستند، به 9.2 میلیارد دلار برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا