اخبارایرانترکیه

سفیر ایران در آنکارا: زمان همکاری میان ترکیه و ایران فرا رسیده است

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به این که کودتای نافرجام گروه تروریستی فتح الله گولن در 15 جولای به لطف خدا و به کمک مردم ترکیه ناکام ماند، گفت اکنون فرصتی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور پدید آمده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، محمد ابراهیم طاهریان فرد سفیر ایران در آنکارا در گفتگویی با اشاره به این که کودتای نافرجام گروه تروریستی فتح الله گولن در 15 جولای به لطف خدا و به کمک مردم ترکیه ناکام ماند، افزود: اکنون فرصتی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشورپدید آمده است و ما در این زمینه به دنبال فرمول برد – برد هستیم.

وی افزود: “ایران که با کشورهای 1+ 5 به توافق رسیده است می‌تواند با کشورهای منطقه از جمله ترکیه به خوبی به توافق برسد. ما پانزده همسایه داریم و بهبودی روابط با همسایگان از اولویت‌های ما است. من به عنوان سفیر ایران خرسندم که ترکیه نزد ما جایگاه ویژه‌ای دارد”.

سفیر ایران در آنکارا در باره حمایت مردم کشورش از دولت و مردم ترکیه در مقابل کودتای نافرجام، تصریح کرد: “ناکامی کودتا در ترکیه نشان می‌ دهد که ملت‌ها از دموکراسی خود حمایت می‌کنند. دولت و مردم ایران از همان آغاز در کنار مردم و دولت ترکیه قرار گرفتند. در این روند مقامات دو کشور بارها با یکدیگر تماس برقرار کرده اند”.

طاهریان فرد با اشاره به تماس تلفنی حسن روحانی رئیس جمهور ایران با رجب طیب اردوغان رئيس جمهور ترکیه، تاکید کرد: “رئيس جمهور ایران در سخنرانی خود در استان کرمانشاه به موضوع مهمی پرداخت و گفت: ‘دیگر دوران کودتا در منطقه به سر رسیده است. این آغاز دوران جدیدی در منطقه است.’ از این رو به مردم ترکیه تبریک می‌گویم. زیرا برای دفاع از دموکراسی سلاح جدیدی را کشف کردند و آن قدرت مردم است”.

سفیر ایران درآنکارا در ادامه سخنانش، افزود: “مردم ترکیه با مقاومت در برابر کودتا برای به کمال رسیدن مردم منطقه کمک کردند. ناکامی کودتا در ترکیه نشان داد که دیگر تانک‌ها و جنگنده‌های F-16 نمی‌توانند سرنوشت مردم را تعیین کنند”.

اقتصاد ایران و ترکیه مکمل یکدیگرند

طاهریان فرد با اشاره به این که جلسات شورای عالی همکاری های راهبردی و کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و ترکیه با حضور روسای جمهور دو کشور برگزار می شود، گفت: امیدوار هستم پس از این که آنکارا آمادگی خود را اعلام کرد، دیدارهای دوجانبه آغاز شود چرا که اقتصاد ترکیه و ایران مکمل یکدیگرند.

وی همچنین با یادآوری این که سران دو کشور رقم 30 میلیارد دلار را برای تجارت خارجی سالانه خود هدف گذاری کرده اند، تاکید کرد: دولت ایران به دنبال حمایت از بخش خصوصی در تمامی زمینه ها و کاهش دخالت دولت به کمترین میزان در اقصاد است و ایران خواستار استفاده از تجربیات ترکیه در این زمینه است.

سفیر ایران در آنکارا در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توقف پروازهای چارتر میان دو کشور و زمان شروع دوباره آن پرداخت و گفت: ”پروازهای ایران به ترکیه هیچگاه متوقف نشده است. حتی شب کودتا نیز اگر فرودگاه آتاتورک برای ساعاتی بسته نمی شد ما پروازها را لغو نمی کردیم. پروازهای چارتر نیز یک موضوع فنی است. ما ورودی به این مسائل فنی نداریم. جهتگیری سیاسی ما نسبت به مسائل ترکیه کاملا مشخص است. اگر وقفه ای در برخی موضوعات پیش آمده است دلیلش مسائل فنی است و ارتباطی به سیاست ندارد. نهادهای مسئول در حال پیگیری موضوع هستند. سفیر ترکیه در تهران نیز به شکلی جدی پیگیر موضوع است. معتقد هستم که مشکلات این چنینی در بالاترین سطح بررسی و نسبت به حل و فصل آن اقدامات مقتضی انجام خواهد شد”.

طاهریان فرد با اشاره به این که روابط میان ترکیه و ایران در بالاترین سطح قرار دارد، بر ضرورت رفع موانع پیش روی بخش بانکی تاکید کرد.

وی در پایان با یادآوری این که ترکیه در روزهای سخت تحریم همواره در کنار ایران بوده و هیچ گاه روابط مالی و بانکی خود را با ایران قطع نکرده است، از رفع بسیاری از موانع موجود در سیستم مالی به ویژه انتقال یورو و لیر ترک خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا