آذربایجاناخبارعمومی

سفیر آمریکا در باکو، روسیه را به اتخاذ سیاست اشغالگری علیه همسایگانش متهم نمود

لی لیتزنبرگر، سفیر جدید آمریکا در باکو در سخنانی تحریک آمیز، واشنگتن را حامی استقلال جمهوری آذربایجان قلمداد و روسیه را به اتخاذ سیاست اشغالگری علیه همسایگان خود متهم کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سفیر جدید آمریکا در باکو در مصاحبه با خبرنگاران خبرگزاری توران و بخش آذری صدای آمریکا در باکو گفت: از دست رفتن بخشی از اراضی اوکراین و گرجستان، نتیجه سیاست همگرایی با غرب این دو کشور نبوده، بلکه فقط نتیجه تهاجم روسیه است.

لی لیتزنبرگر افزود در کل روسیه با استفاده از زور، اراضی سایر کشورها را بطور غیرقانونی اشغال کرده است و هم اکنون در حال مجازات و چشیدن طعم تلخ اشغالگری خود است.

لیتزنبرگر درباره نفوذ ناتو و غرب در منطقه تحت پوشش سیاست «همگرایی با غرب» و نگرانی روسیه از آن نیز گفت هیچ دولتی نمی تواند اقدامات سایر دولت ها در سیاست خارجی را وتو کند.

لیتزنبرگر در عین حال بر همکاری آمریکا با روسیه در قالب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه مناقشه قره باغ تاکید کرد و خواستار شد دولت های جمهوری آذربایجان و ارمنستان مردم دو کشور را برای صلح آماده کنند.

سفیر آمریکا در باکو ، واشنگتن را حامی استقلال جمهوری آذربایجان قلمداد کرد و با مهم خواندن ساخت «دهلیز جنوبی گاز» از جمهوری آذربایجان، خواستار شد سایر کشورهای حاشیه خزر نیز به این طرح بپیوندند.

لی لیتزنبرگر از باکو بخاطر فراهم کردن مسیر ترانزیتی برای ارسال تجهیزات نظامی آمریکا و سایر دولت های شریک در عملیات نظامی این کشور در افغانستان تشکر کرد.

سفیر آمریکا در باکو، واشنگتن را حامی توسعه دموکراتیک و اصلاحات مدیریتی در جمهوری آذربایجان قلمداد کرد و گام های نمایشی اخیر در زمینه اصلاحات سیاسی و آزادی زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان را مثبت خواند و خواستار رفع فیلترینگ سایت بخش آذری رادیو آمریکا در جمهوری آذربایجان شد.

 لی لیتزنبرگر به منظور افزایش تاثیرات آمریکا بر جمهوری آذربایجان در زمینه دموکراسی و تحولات سیاسی، خواستار شد هر ساله شمار بیشتری از دانشجویان میان جمهوری آذربایجان و آمریکا مبادله شود.

سفیر آمریکا در باکو همچنین میزان مخارج آمریکا در جمهوری آذربایجان در پوشش کمک به اجرای طرح های مورد نظر واشنگتن در این کشور را یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا