آذربایجاناخبار

سفر رییس جمهور فرانسه به جمهوری آذربایجان

ˈ فرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه روز یکشنبه برای دیداری رسمی از جمهوری آذربایجان به این کشور سفر می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،ˈپاسکال مونیهˈ سفیر فرانسه در جمهوری آذربایجان پیشتر در گفت و گو با خبرنگاران هدف از سفر رییس جمهوری فرانسه به باکو را توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور و امضای چند سند همکاری اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به تصمیم برگزاری نشست تجاری فرانسه و جمهوری آذربایجان در جریان این سفر ، از تمایل کشورش برای همکاری با شرکت های آذری در زمینه های مختلف از جمله انرژی ، حمل و نقل ، مترو ، راه آهن و سرمایه گذاری در بخش گردشگری جمهوری آذربایجان خبر داد.
روزنامه ˈآزادلیقˈ چاپ باکو در شماره اخیر خود با اشاره به تحولات اوکراین و مطرح بودن مساله کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه، پیش بینی کرد که در جریان این سفر مناسبات جمهوری آذربایجان با اتحادیه اروپا و نقش این کشور در تامین انرژی اروپا یکی از موضوعات مطرح در این مذاکرات خواهد بود.
این رسانه همچنین پیش بینی کرد ، مساله قره باغ و وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان نیز از جمله مسایل مورد مذاکره در سفر اولاند به این کشور خواهد بود.
به نوشته این روزنامه مسایل موجود در زمینه حقوق بشر در جمهوری آذربایجان از جمله عواملی است که باعث ایجاد فاصله بین اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان می شود.
بر اساس آمار موجود ، فرانسه هفتمین شریک تجاری جمهوری آذربایجان از لحاظ واردات کالا از این کشور در سال 2013 بوده است.
ارزش صادرات جمهوری آذربایجان به فرانسه در سال گذشته میلادی، یک میلیارد و 131 میلیون دلار و واردات آن کشور از فرانسه 425 میلیون دلار اعلام شده است.

انتهای  پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا