آذربایجاناخبارارمنستانایرانتحليل هاروسیهقره باغ

روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان در حضور پوتین راه کار پیشنهادی ایران را برگزیدند

برای دومین بار طی 5 سال گذشته ، روسیه برای اعمال نفوذ بیشتر خود در منطقه قفقاز روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان را برای هماهنگی و صحبت در خصوص قره باغ در سن پترزبورگ دور مذاکره نشاند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، دیدار روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان در طی سال های بعد از مناقشه قره باغ چندین بار تکرار شده و در اغلب این دیدارها مسکو میزبان مذاکرات بوده است.علت پیش قدمی مسکو در میزبانی از روسای جمهور دو کشور درگیر کاملا واضح است.بعد از تمایلات غرب گرایانه ای که آذربایجان طی سال های گذشته از خود نشان داده است، مسکو به عنوان یکی از اعضای گروه مینسک سعی کرده است تا عضو فعال و تاثیر گذار این گروه باشد.

فارغ از اینکه مسکو تا چه اندازه در کمک به حل مساله قره باغ صادق می باشد ، به نظر می رسد این دور از مذاکرات دو طرف در سنپترزبورگ یک ویژگی خاص داشته و آن هم این که حتی بعد از درگیری های فروردین ماه که منجر به آزادی بخش هایی از مناطق اشغالی آذربایجان پس از 20 سال گردید ، لکن مسکو دو طرف را مجاب کرده است که همچنان به راه حل های سیاسی مساله امیدوار باشند و پیگیر موضوعات میدانی برای حل مناقشه قره باغ نباشند.
در روزهای بحرانی قره باغ ، ایران بارها اعلام کرد که خواستار حل مساله در چارچوب های سیاسی می باشد و از این رویکرد نیز دفاع می کند اما نکته ای که در این خصوص لازم به توجه است مباحثی است که طی روزهای گذشته بارها در محافل جمهوری آذربایجان مطرح گردید و ایران متهم شد که با این رویکرد در واقع بطور غیر رسمی به ارمنستان کمک کرده است!
قبل از برگزاری نشست سنپتربوزرگ همه منتظر بودند که از این پس موضوع قره باغ به کدام سمت کشیده خواهد شد حل سیاسی یا اقدامات نظامی ؟
در نشست سنپترزبورگ روسای جمهور دو کشور تاکید کردند که خواستار حال مساله در چارچوب های سیاسی خواهند بود و تعهد کردند که جلوی اقدامات میدانی را خواهند گرفت.در واقع روسیه با برگزاری این نشست موضوع آتش بس را استحکام داد تا جلوی تنش ها در منطقه را بگیرد و به این ترتیب آذربایجان را از اقدامات بعدی نظامی عملا منع کرد.
5 سال پیش در پنجم آوریل 2011 مسکو در زمان ریاست جمهوری مدودف علی اف و سرکسیان را بر سر میز مذاکره نشانده بود و امروز بعد از 5 سال پوتین با برگزاری این نشست سعی دارد تا نشان دهد که امنیت منطقه برایش اهمیت دارد و اجازه نمی دهد به بهانه برخی ناآرامی ها پای بیگانگان به منطقه باز شود.
دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در حاشیه این دیدار گفته بود که هدف فقط بیمه کردن موضوع آتش بس در منطقه است تا دیگر شاهد اقدامات تند نظامی نباشیم.
در هر حال باید به این نکته توجه کنیم که ادامه وضعیت موجود به نفع باکو نیست چرا که علاوه بر آنکه 20 درصد از خاک خود را از دست داده است هزینه های سنگینی نیز از بابت تجهیزات و تسلیحات مدرن متحمل می شود که با این حساب عملا کاربردی برای آذربایجان در پی نخواهد داست.
جالب تر اینکه فقط دو روز قبل از برگزاری این نشست ، الهام علی اف در مراسم افطاری باکو گفته بود”جنگ آوریل درس بزرگی به ارمنستان و همچنین سیگنال هایی را هم به دیگر دولت ها مخابره کرد که اگر فکر می کنند ما همچنان منتظر خواهیم ماند و به صحبت های بی نتیجه ادامه خواهیم داد، اشتباه می کنند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا