آذربایجاناخبارعمومیقفقاز جنوبیقفقاز شمالی

سفرا: رویارویی قدرت های بزرگ در قفقاز در سال ۲۰۱۹ تشدید خواهد شد

­پایگاه اینترنتی “سفرا” Sfera در گزارشی درباره پیش بینی مرکز تحلیلی ” استراتفور” آمریکا در خصوص افزایش توجه آمریکا به منطقه “قفقاز جنوبی” در سال ۲۰۱۹ نوشت : « براساس تحلیل های مرکز ” استراتفور” ، رویارویی آمریکا و روسیه و ایران در قفقاز جنوبی در سال ۲۰۱۹ تشدید خواهد شد و این رویارویی می تواند بر کشورهای منطقه قفقاز نیز تاثیر بگذارد.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی “سفرا” Sfera ، آمریکا رویکردهای متفاوتی به کشورهای منطقه قفقاز دارد و براساس تحلیل مرکز ” استراتفور” ، آمریکا از گرجستان و ارمنستان ضد روسیه و از جمهوری آذربایجان ضد ایران استفاده می کند و این موارد ممکن است بر مخاطرات موجود در منطقه بیافزاید.
ناطق میری، کارشناس سیاسی در این باره گفت : « پس از سوریه، منطقه دریای سیاه و قفقاز جنوبی مراکز اصلی وخامت در عرصه بین المللی خواهند بود. در ارمنستان ، حکومت روسیه گرا کنار گذاشته شده است. ابهام درباره گرجستان نیز ادامه دارد. در چنین وضعیتی مشخص است که محل بعدی رویارویی آمریکا و روسیه ، قفقاز جنوبی خواهد بود. در این شرایط، جمهوری آذربایجان نیز نقش تعیین خواهد داشت. در این منطقه، عامل ایران نیز وجود دارد. فشار آمریکا بر ایران تداوم خواهد داشت و ممکن است این فشار صرفا به تحریم های اقتصادی ایران ختم نشود. زیرا، آمریکا طرح ایجاد ناتوی عربی را نیز پیش می برد که هدف از آن تامین امنیت اسراییل است و استفاده از آن به عنوان ابزاری نظامی ضد ایران است. یعنی در همسایگی قفقاز جنوبی نیز رویارویی قدرت های بزرگ تشدید خواهد شد.»
این کارشناس سیاسی افزود : « در سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به قفقاز نیز مساله اصلی، موضوع ایران بود و جان بولتون در تفلیس و ایروان پیام های جدی در این باره داد. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا