آذربایجاناخباراردبیل

آمادگی تجار جمهوری آذربایجان برای سرمایه گذاری در شهرستان گرمی اردبیل

تنی چند از صاحبان و نمایندگان شرکت های تجاری و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در نشستی با فرماندار گرمی مغان راه های سرمایه گذاری در این شهرستان مرزی استان اردبیل را بررسی کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، فرماندار گرمی روز چهارشنبه در این نشست گفت : بسترهای لازم برای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این شهرستان مهیا شده است.

محمود علایی ظرفیت های گردشگری، آب و هوای معتدل و مطبوع، در حال مطالعه و احداث بودن شش سد، دامپروری و کشاورزی، کارخانه شیرآلات قهرمان، منطقه گردشگری گیلارلو، گذر بزرگراه قفقاز و راه آهن از گرمی و 93 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان را از قابلیت های شهرستان گرمی برای فعالیت اقتصادی برشمرد.

او بیان کرد : ویژگی های منحصر به فرد گرمی در دیدار با مقامات آذربایجانی و سفیر ایران در جمهوری آذربایجان بازگو شد و از فعالیت سرمایه گذاران و تجار آذربایجانی در گرمی استقبال می شود.

وی با اعلام اینکه اراضی تخصیص یافته برای راه اندازی بازار منطقه آزاد تجاری در گرمی مغان قابل افزایش به بیش از 500 هکتار است، اظهار داشت: به زودی در دیدار نمایندگان شرکت های تجاری و سرمایه گذاران جمهوری آذربایجان با استاندار اردبیل، زمینه سرمایه گذاری آنان در گرمی بررسی و قطعیت می یابد.

در این نشست مهدی دیبانی سرمایه دار ایرانی ساکن باکو و از فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان از آمادگی سرمایه گذاران آذربایجانی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری گرمی خبر داد.

وی حمایت دولت را برای سرمایه گذاری تجار آذربایجانی در گرمی ضروری دانست و افزود: ایران کشور قدرتمندی است و در صورت حمایت های لازم ، پای فعالان اقتصادی بزرگ به این منطقه باز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت بیش از 150 هزار فعال اقتصادی ایران در جمهوری آذربایجان، از تمایل بسیاری از آنها برای سرمایه گذاری و فعالیت در ایران در صورت اعمال حمایت های لازم خبر داد.

ناطق احمداف یکی از نمایندگان شرکت های تجاری جمهوری آذربایجان نیز، شهرستان گرمی را به لحاظ شرایط جغرافیایی برای سرمایه گذاری مناسب دانست و تلاش مسوولان را برای تامین زیرساخت های سرمایه گذاری در این شهرستان خواستار شد.

یکی دیگر از سرمایه گذاران آذربایجانی نیز گفت: تسریع در فراهم آوردن تاسیسات و زیرساخت های منطقه آزاد تجاری گرمی می تواند در رونق زود هنگام فعالیت های اقتصادی و تجاری در این شهرستان موثر باشد.

معظمی فعال اقتصادی و صاحب نظر در امور گمرکی نیز مرزهای منطقه مغان را تنها دروازه کم هزینه و مطمئن برای دستیابی به بازار های روسیه عنوان کرد و گفت:گشایش بازارهای ایران و روسیه به روی هم از مرزهای مغان می تواند در دور زدن تحریم ها به نفع هر دو کشور مفید باشد.

وی با اشاره به حذف مالیات در معاملات منطقه آزاد تجاری، سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در گرمی توصیه کرد.

گرمی مغان که به تازگی به منطقه آزادتجاری صنعتی ارس ملحق شده است با بیشترین مرز مشترک با جمهوری آذربایجان در شمال اردبیل قرار دارد.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا