آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعکسعمومی

حمایت علنی باکو از تجزیه طلبان پان ترکیست ضدایرانی/ تصویر

یکی از سایت های وابسته به حاکمیت جمهوری آذربایجان با اشاره به پیروزی این کشور در جنگ دوم قره باغ، با لحنی گستاخانه از لزوم تجزیه ایران نوشت

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سایت APA وابسته به حاکمیت جمهوری آذربایجان در مطلبی، از استقلال به اصطلاح «آذربایجان جنوبی» به عنوان واقعیت جدید منطقه نام برده و ضمن اشاره به پیروزی این کشور در جنگ دوم قره باغ، با لحنی گستاخانه از لزوم تجزیه ایران نوشت.

درپی دستورالعمل آریه گوت، مشاور صهیونیست الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان مبنی بر ضرورت در دستور کار قرار گرفتن موضوع به اصطلاح «آذربایجان جنوبی»، باکو با انتشار مصاحبه خبرگزاری نیمه رسمی «آپا» با قابیل حسینلی، مشاور پیشین رییس جمهور آذربایجان با این عنوان که «امروز استقلال آذربایجان جنوبی باید واقعیت جدید منطقه بشود»، حمایت دولت جمهوری آذربایجان از تجزیه طلبان پان ترکیست ضد ایران را علنی کرد!
قابیل حسینلی در این مصاحبه به بهانه پاسخگویی به سخنان اخیر ابوالفضل ظهره وند، کارشناس سیاسی و مقام پیشین دولت ایران در خصوص مخاطراتی که از جانب جمهوری آذربایجان متوجه ایران شده است، این ادعای مضحک را مطرح کرد که ایران موجودیت آذربایجان مستقل (جمهوری آذربایجان) را بزرگترین خطر برای خود می داند!

قابیل حسینلی با این ادعای دروغ که جمهوری آذربایجان حتی در زمان هایی که ایران زیر بار تحریم ها ضجّه می زد، در تحریم های ایران مشارکت نکرد و هیچ محدودیتی برای ایران اعمال نکرد، افزوده است: «جمهوری آذربایجان در دوره استقلال خود در مقابل تمامی خطرها و تهدیدهایی که از جانب ایران وارد شد، سکوت کرد و واکنشی نشان نداد. اما، اکنون دیگر سکوت امکان پذیر نیست و آذربایجان نیز باید صدای خود را به ایران برساند! جمهوری آذربایجان باید دیگر در مقابل سرنوشت تلخ 40 میلیون هم تبار خود در ایران بی اعتنا نماند و نباید سکوت از خود به نمایش بگذارد! زیرا، آنان بخش مهمی از خانواده 50 میلیون نفری آذربایجانی های دنیا هستند.»
در این مصاحبه، مشاور پیشین رییس جمهوری آذربایجان دروغ های همیشگی رسانه های باکو را مبنی بر دوگانه و متضاد بودن سیاست اعلامی و اعمالی ایران در قبال جمهوری آذربایجان و پشتیبانی همه جانبه سیاسی و نظامی و اقتصادی ایران از ارمنستان در مقابل جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ تکرار کرده و افزوده است: « ایران از معدود کشورهایی است که در حرف، یک موضع و در عمل، موضعی کاملا متفاوت را در پیش می گیرند!»

گفتنی است باکو در ماه های اخیر در پی دعوت علنی از عناصر تجزیه طلب پان ترکیست ضدایرانی به نشست به اصطلاح گردهمایی سراسری آذربایجانی های دنیا در شهر شوشا، فعالیت سایت ها و کانال های یوتیوبی و تلگرامی تبلیغ کننده تجزیه طلبی ضدایرانی را جدی تر از گذشته پیگیری می کند و براساس برخی شواهد در سخنان عناصر افراطی تجزیه، باکو سعی دارد این عناصر را وارد فاز نظامی و حرکت های تروریستی ضد ایرانی کند.
پیش تر آریه گوت، مستشار صهیونیستی الهام علی اف در امور فرهنگی و رسانه ای و رییس مرکز چندفرهنگ گرایی باکو در اسراییل و برندا شیفر، کارشناس سیاسی صهیونیست و نویسنده کتاب تفرقه افکن «مرزها و برادری؛ ایران و چالش هویت آذربایجانی» نیز پیشنهاد کرده بودند باکو بطور علنی تری حمایت از تجزیه طلبان ضدایرانی را در دستور کار خود قرار دهد!
همچنین مقامات و رسانه های رژیم صهیونیستی با بیان کنایه هایی در خصوص استفاده این رژیم از جمهوری آذربایجان به عنوان پایگاهی ضد ایران، تهدیداتی را مبنی بر تبدیل جمهوری آذربایجان به مرکز تروریسم ضد ایران مطرح کرده اند.

نفوذ و تاثیرگذاری سرطانی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان در پی جنگ دوم قره باغ که باکو، ترکیه و رژیم صهیونیستی را آزاد کننده اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان معرفی کرد، بطور تصاعدی افزایش یافته است و علنی شدن حمایت باکو از تجزیه طلبی ضدایرانی نیز نشانه دیگری از ترکتازی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا